Viherpiiperömäinen liikennepolitiikka tuo vammaisuutta

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5894
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Viherpiiperömäinen liikennepolitiikka tuo vammaisuutta

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 30 Heinä 2020 3:11

HS: Päivän lehti 30.7.2020 | Liikenne Joona Aaltonen HS

Sähköpotkulaudoilla tapahtuneet vakavat turmat lisääntyneet Helsingissä
– Töölön ylilääkäri: ”Kun lauta osuu kuoppaan tai esteeseen, kuljettaja lähtee kuin leppäkeihäs”
Noin 30 prosenttia kaikista sähköpotkulautavammoista vaatii leikkaushoitoa.
Sähköpotkulaudat ilmestyivät Helsingin katukuvaan viime vuoden keväänä.

SÄHKÖPOTKULAUDOILLA tapahtuneet onnettomuudet ovat tänä vuonna lisääntyneet Helsingissä, vaikka potkulautojen käyttö on ollut koronavirusepidemian aikana vähäisempää. Viime vuonna Töölön sairaalassa oli hoidettu heinäkuun loppuun mennessä 35:tä sähköpotkulaudalla loukkaantunutta. Tänä vuonna potilaita on ollut 42. Ylilääkäri Kaisa Virtanen Töölön sairaalasta kertoo, että Töölön potilasluvut ovat vain pieni osa laudoilla loukkaantuneiden kokonaismäärästä. ”Meille Töölöön tulevat vain vakavimmat tapaukset. Suurin osa loukkaantuneista hoidetaan joko Malmin tai Haartmanin sairaalassa.”
Viime vuoden loukkaantumislukujen valossa voidaan Virtasen mukaan olettaa, että sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneiden kokonaismäärä on nyt ainakin kaksinkertainen tai pahimmillaan jopa kolminkertainen pelkkiin Töölön lukuihin nähden.

TYYPILLISESTI uhriksi joutuu sähköpotkulaudalla itse ajava. Sivullisten loukkaantumiset, kuten kompastumiset kadulle lojumaan jätettyihin lautoihin, ovat Virtasen mukaan harvinaisia. Niiden osuus kaikista sähköpotkulautoihin liittyvistä loukkaantumisista on noin yksi sadasta. Tavallisimmin Töölön tapaturma-asemalle tuodaan potilas, joka on saanut kaatuessaan päävamman.
Päävammat ovat vammoista vaarallisimpia. Virtasen mukaan uhreilla on ollut muun muassa kallon ja hampaiden murtumia sekä kasvojen ruhjeita. Sähköpotkulaudalla kaatunut saa usein myös aivotärähdyksen tai jopa aivoruhjeen.
Tämän vuoden tilastoista ei ole vielä saatavilla tarkempaa tietoa, mutta viime vuonna Töölössä hoidettiin useaa aivoruhjepotilasta.

Aivovammoista lievimpiin lukeutuvat aivotärähdykset, kun taas aivoruhjeessa on kyse vakavammasta tilasta.
”Kun mailalla lyödään voimalla reiteen, reisilihakseen tulee lihasruhje. Vastaavanlainen vamma voi kaatuessa tulla aivoihin”, Virtanen kuvailee. Aivoruhjeen yhteydessä esiintyy yleensä myös aivoverenvuotoja.
”Kyllä niistäkin yleensä toipuu, mutta kaikki välttämättä eivät.”

SUUREN osan päähän kohdistuvista vammoista voisi välttää kypärää käyttämällä. Sähköpotkulautayhtiöt ohjeistavatkin asiakkaita ottamaan kypärän aina mukaan potkulautoja käytettäessä. Silti ani harvalla sähköpotkulautojen käyttäjällä on kypärä. Pään seudun lisäksi osumia tulee tyypillisesti olkapäihin, ranteisiin ja solisluihin, kun laudalla kaatuessa paino iskeytyy voimakkaasti käsille.

Virtasen mukaan sähköpotkulautaonnettomuuksissa on tyypillistä, että potilas saa monenlaisia vammoja.
”Kaatumiset eivät nimittäin ole mitään kellahduksia. Kun sähköpotkulauta osuu kuoppaan tai johonkin esteeseen, kuljettaja lähtee siitä kuin leppäkeihäs.”
Kaikkiaan noin 30 prosenttia sähköpotkulautavammoista vaatii Virtasen mukaan leikkaushoitoa.

KORONAVIRUKSEN vuoksi sähköpotkulautoja on käytetty vähemmän kuin viime vuonna. Esimerkiksi sähköpotkulautoja tarjoava amerikkalaisyhtiö Lime poisti keväällä laudat kokonaan pääkaupunkiseudun kaduilta ja palautti ne vasta kesäkuussa. Ylilääkäri Virtasen mukaan tämä saattaa näkyä alkuvuoden tilastoissa: ennen kesäkuuta loukkaantumisia oli vain muutama kuukaudessa. ”Heinäkuussa loukkaantumisia onkin sitten ollut melkein päivittäin.”

Kesäkuussa Töölön sairaalassa hoidettiin 14:ää ja heinäkuussa 24:ää potilasta sähköpotkulautatapaturman vuoksi. Virtanen sanoo yllättyneensä loukkaantumisten määrän kasvusta.
”Oletin, että koronaviruksen vuoksi luvut olisivat olleet tänä vuonna pienempiä.”

HS Helsinki: Sähköpotkulautojen synkkä saldo Helsingissä: 400 potilasta sairaaloissa, yhdeksän aivovammaa
14.11.2019 8:56

Kommentti: Nykyaika on tuonut markkinoille runsaasti turhakkeita: Sähköpotkulaudat, sähköpyörät ilman nopeusrajoittimia, vesiskootterit, nuorisomopot, droonit eli maasta ohjattavat helikopterit, jne.
Tyypillistä näille kaikille on se, että niitä ei juurikaan voi käyttää hyödylliseen toimintaan. Mopojen suosio alunperin oli ajokortittoman työväestön kulkupeli. Vesiskootterin tarpeellisuutta voi vain ihmetellä. Merkittävää on meluhaitta ja muiden ihmisten häirintä, jota sallitaan melkoisen paljon.

Artikkelin kuvaamat vammat kertovat paljolti hyödyllisyydestä riskien suhteen. "Aikuisten lelut" ovat päivän trendi.
Usein ajaja ei hallitse vehkeensä toimintoja ja pysty ottaaan huomioon muun liikenteen vaatimuksia. Alkoholi yhdistettynä näihin kerrottuihin laitteisiin on todella haastava yhdistelmä.
Yhteiskunnalla tuntuu olevan resursseja tämmöiseen toimintaan määrättömästi. Oikeat sairaat joutavatkin olla sitten siinä kuuluisassa "kuolinjonoissa".
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa