Näinköhän Turku pistää tämän lääkärin jäähylle?

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5510
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Näinköhän Turku pistää tämän lääkärin jäähylle?

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 10 Marras 2019 14:50

HS: 10.11. klo 6:15 | Lukijan mielipide

Ei ole ihme, että lääkitykseen liittyvät virheet ovat yleisimpiä terveydenhuollon haittatapahtumia
Reseptien uusiminen vie yhden tunnin lääkärin työpäivästä.

SÄHKÖISEN lääkemääräyksen käyttöönotosta on kulunut noin kymmenen vuotta. Järjestelmän luonne määriteltiin valtakunnallisesti lainsäädännössä. Käytännössä paperinen lääkemääräys muutettiin sähköiseen muotoon. Järjestelmään on samalla ­sisäänrakennettu kaksi valtavan mittaluokan ongelmaa: säh­köisen lääkemääräyksen laa­ti­minen ja uusiminen vie paljon aikaa, eikä järjestelmä juuri ­paranna potilaan ajantasaisen lääkitystiedon saatavuutta.

RESEPTIEN uusiminen on terveyskeskusten harteilla. Uusimispyyntö tulee potilaalta omakannan tai apteekin kautta. Useita lääkkeitä käyttävän potilaan uusimispyynnöt saattavat tulla tipoittain vuoden aikana, jolloin joka uusimiskerralla (eri) lääkäri joutuu varmistamaan lääkkeen käyttöaiheen, turvallisuuden ja seurantakäyntien toteutumisen. Uusimispyyntöjä tulee päivittäin tyypillisesti 20–30 lääkäriä kohden, ja lääkäriltä kuluu ­niiden käsittelyyn aikaa noin tunti päivässä. Viidensadan lääkärin työpanos kuluu Suomessa reseptien uusintaan! Ongelmaa pahentaa sähköisen lääkemääräyksen huono käytettävyys.

SAIRAALAN potilastietojärjestelmässä on potilaan lääkelista, ja terveyskeskuksen potilastietojärjestelmässä on eri lääkelista. Kansallisessa reseptiarkistossa ei myöskään ole potilaan ajantasaista lääkelistaa. Siellä on kokoelma kaikista potilaalle aikojen saatossa tehdyistä lääkemääräyksistä. Osa lääkemääräyksistä on ajankohtaisia, osa ei, ja osassa resepteissä annostusohje ei ole enää ajantasainen.

Ei ole ihme, että lääkitykseen liittyvät virheet ovat yleisimpiä terveydenhuollon haittatapahtumia. Yksikössä, johon potilas hakeutuu hoitoon, ei tunneta potilaan lääkitystä. Tieto joudutaan haalimaan palasina eri lähteistä ja kirjaamaan ajantasainen lääkitys yksikön potilas­tietojärjestelmään.
Tähän menee aikaa tyypillisesti 30–60 minuuttia potilasta kohden. On jopa jouduttu palkkaamaan erillistä henkilökuntaa päivittämään potilaiden lääkelistoja.

Nämä päivittäin yksiköitä kuormittavat ongelmat ratkeaisivat, jos erillisistä lääkekohtaisista resepteistä luovuttaisiin kokonaan. Sen sijaan potilaalla olisi lääkelista. Lääkelistaa säilytettäisiin Kanta-arkistossa. Potilaan hakeutuessa hoitoon lääkelista voitaisiin siirtää napin painalluksella sairaalan tai terveyskeskuksen potilastietojärjestelmään.
Lääkäri tekisi lääkemääräykset ja lääkemuutokset suoraan lääkelistaan, joka palautettaisiin Kanta-arkistoon hoitojakson päätyttyä. Apteekki toimittaisi lääkkeet listan mukaan ilman lääkekohtaisia reseptejä. Lääkkeiden toimitukseen riittäisi hoitavan lääkärin hyväksymismerkintä 1–2 vuoden välein.

SÄHKÖINEN lääkemääräys määrittelyineen on kirjattu lakiin. Lain valmistelu tämän terveydenhuollon suurimman toiminnallisen ongelman ratkaisemiseksi on aloitettava heti.

Antti Saramies, lääkäri, Kuopio

Kommentti: Mahtaa mennä harakoille tämäkin ehdotus, kun tekijänä ei ole kaikkien alojen erikoismies?
Miksi kirjoittaa tekstiä, jossa ei ole mainintaa ruisleivästä, rypsiöljystä ja idioottiliikunnasta, jotka sentään peruskiviä elämän vaivoihin?

Kuten vastikään ilmenneessä HUSin erikoistuvien lääkärien kyselyssä ilmeni, on pompottelu tätä päivää.
Kuka perkele se uskaltautuu kyselemään nomenklatuuraa vastaan ja vielä ehdottaa jotain muka parannuksia? Pitäisi jo vähintäin erikoistuvan lääkäriplantun ymmärtää, että kyllä tehdas tietää, mitä valmistaa. Jos lääkkeen menekki huono, niin laajennetaan käyttöaluetta. Eihän Viagrakaan ollut selkiö, ennenkuin miehet laajassa mitassa innostuivat.
Pitää rohkeasti kokeilla. Penisilliinikin keksittiin vahingossa. Käypähoidon ja byrokratian ymmärtäminen saattaa viedä vuosia, mutta ikä tuo kärsivällisyyden. Ja parhaat pääsevät toimistolääketieteen "erikoismiesten" hommiin ja ehkä käypähoitoasiantuntijaksi. Ei tarvi kitiseviä potilaita kuunnella.

Tolppakenkien ehdottelijat vaan ulkomaille, Heikkilän seuraksi! Kyllä täällä osataan mennä perä edellä puuhun, oksia väistellen. Kun tulette tähän käypähoitoikään, niin kyllä te sitten tajuatte...
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron