Kaipaisin apua melkein kaikessa!

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

blanket

Kaipaisin apua melkein kaikessa!

ViestiKirjoittaja blanket » 08 Helmi 2011 19:20

Eli siis olen 15-vuotias tytt?, olen 170cm pitk? ja painan hurjat 80 kg. Terveydenhoitaja suositteli painon tarkkailua ja pudotusta, mm. j?tt?m?ll? hiilareita v?hemm?lle. Olen my?s lukenut paljon karppauksesta ja tuttuni on laihduttanut kyseisell? tavalla.

Haluaisin siis tietoa seuraavista asioista:

Millainen liikunta olisi parasta/onko liikunnalla niin suurta merkityst? painonpudotuksessa?

Mitk? ovat ns. 'kielletyt' ruoat?

Ent? ruoan m??r?, monesti pit?? sy?d? p?iv?ss? ja paljonko?

Onko hiilareiden laskeminen tarkkaa ja vaikeaa? Ent? esim. kouluruoka, onnistuuko sy?m??n kunnolla vaikka olisi ruokana pastaa tai muuta?

Kiitos jo etuk?teen vastanneille :)

sienestäjä

Tervetuloa

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 08 Helmi 2011 20:06

Niin - tervetuloa oikeille sivuille ja my?s onnittelut siit?, ett? terveydenhoitajasi on terveellisell? linjalla, se on t?rke??!

Etusivun tietopankista l?yd?t erinomaisen paljon asiaa, mutta tiivistetysti:

v?lt? perunaa, makaronia, riisi?, valkoista sokeria, kaikkea vaaleista jauhoista valmistettuja: pullaa, vaaleita leipi?, leivoksia ym, karkkeja

M?kk?riruoat ja pitsat kierr? kaukaa.

Kouluruokalassa riippuu siit? mit? on tarjolla: minun paikassani oli t?n??n pyttipannup?iv? seisovasta p?yd?st? - siis periaatteessa hyiruokaa. Otin lautasen kukkuroilleen salaatteja ja niiden p??lle kolme paistettua kananmunaa. S?in klo 11 ja viel? nyt klo 19 n?lk? ei ole antanut kuulua itsest??n. t?m? on rasvan ja proteiinien ansiota. Painan 110 kg!! pudotettavaa on, 8 l?htenyt

Mimmi

ViestiKirjoittaja Mimmi » 08 Helmi 2011 23:45

Tervehdys, ja tervetuloa!

Saitkin Sienest?j?lt? jo hyv?n tiivistelm?n. Olet viel? nuori, joten sinun pit?? muistaa sy?d?, ei siis mit??n kitudieettej? NOOOO . Onneksi t?m? onkin el?m?ntapa eik? mik??n dieetti. Ja kitua ei tarvitse.

Koulussa on joskus hankalahkoa sy?d? hiilaritietoisesti, mutta tuo Sienest?j?n vinkki toimii. Minun tytt?reni skippaa perunat ym. koulussa, eik? ole ainakaan viel? saanut nootteja ::loel:: .

Kaikki puhdistettu jauho ja sokeri siis pois, pottu ja pasta sek? riisi my?s. PAALJON vihanneksia (ne ovat muuten oikeasti hyvi?, sanoo t?m? ?iti) ja proteiinia, ainakin varmaan kotona saat sit?, jos koulussa ruoka onkin aika jauhopitoista :( .

Liikunnasta minulla on yksinkertainen n?kemys: lis?? sit?. K?vely?, uintia, hiihtoa, eli aerobista mielen mukaan, sek? jotain voimaharjoittelua. Kahvakuula on oma suosikkini, olen nyky??n aika kiireinen ja se on hyvin tehokas 8) . Liikunta yksin ei ole kovin tehokas laihdutusmuoto, mutta hyv? ruokavalio ja s??nn?llinen liikunta yhdess? ovat rautainen yhdistelm?. Liikunnasta kannattaa my?s nauttia, joten jos ei huvita hiiht??/py?r?ill?/k?vell?/uida, etsi itsellesi sopiva laji, on se sitten zumbaa tai salibandya.

Mahtavaa, ett? koulussa teill? on tuollainen terkkari. Luulen, ett? saat ihmeit? aikaan jo v?hent?m?ll? huonoja hiilareita. Tsemppi?, toivottavasti saat kotoa my?s tukea!

T: Mimmi

San Martino

Re: Tervetuloa

ViestiKirjoittaja San Martino » 09 Helmi 2011 2:07

sienest?j? kirjoitti:M?kk?riruoat ja pitsat kierr? kaukaa.

Noo! ei nyt oteta kaikkia iloja nuorelta. Sienest?j?-kaverillani on kyll? hyvi? oikeita ohjeita, mutta noin yleisesti, eik? meid?n"vanhojen partojen" pit?isi olla v?h?n varovaisia neuvojemme kanssa, kun on kyseess? nuori ihminen? Joskus pelkk? kokiksen ryyst?misen ja karkkien ja pullan sy?nnin lopettaminen auttaa alkuun.

Kyll? nuori voi mielest?ni hyvin menn? m?kk?rille...min?kin k?yn joskus vaihtelun vuoksi. Tilaan aina tuplahampurilaisen juustolla, mutta ik??nkuin "huomaamatta" j?t?n valkoisen h?tt?leiv?n ja ranskalaiset sy?m?tt?...juomaksi valitsen vett?. Kebab-paikkaan p?tee sama s??nt?!
Pitsa onkin sitten v?h?n hankalampi juttu. Saa katseita, jos sy? vain p??lliset. Ehk? on parempi tilata salaatti?

Kuten Sienest?j? kirjoittaa...tutustu tietopankkiin. Kyll? t??ll? lukemista riitt??!!

Tiedosta ensin perusasiat! Ruokamme koostuu kolmesta makroravinteesta
a)hiilarit b)proteiini c)rasva ja mieti miss? suhteessa niit? pit?isi sy?d?, ettei ole koko ajan n?lk?. Kolme ateriaa p?iv?ss? pit?isi riitt?? ilman v?lipaloja: aamiainen,lounas p?iv?llinen. Itselleni riitt?? kaksi ateriaa/pv?.

Ja muista! Tarvitaan pitk?j?nnitteisyytt?. Muutokset eiv?t tapahdu hetkess?!!

sienestäjä

jatkoa

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 09 Helmi 2011 11:45

San Martino
Mist? tiesit, ett? minullakin on parta :D

Seuraavan kokemukseni olen kirjannut muuallekin, mutta uudelle yst?v?llemmekin tiedoksi, miten n?lk? ei pysy/ pysyy poissa

Vaimon veljell? 2 kertaa remonttiavussa, s?imme klo 13 kummallakin kerralla

ensin pitsapaikassa j?ttipitsa, josta jouduin j?tt?m??n kolmanneksen pohjaa, kun maha ei vet?nyt. Tunnin (!) kuluttua j??kaapilla, kun vatsa vaati sy?t?v??.
2. kerralla seisovasta p?yd?st? lautaselle puolet porkkana-ananasraastetta ja puolet lihapataa. N?lk? ilmaantui vasta illalla.

T?m? yksinkertainen esimerkki kertoo, ett? oikealla tavalla sy?m?ll? Sinun ei ole tarvis k?rsi? eik? kitua ::loel:: , silti paino putoaa

Pizzaraxissakin saa mahansa kunnolla t?yteen, kun v?ltt?? "kiellettyj?"

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 09 Helmi 2011 12:40

Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville, sanoo vanha kansa.

Mit? m?kkireissuihin tulee, niin siell? on saatavilla salaatteja. Ja otan kyll? aina tuplasti kastiketta...sen pullan, mik? salden kanssa tulee, tyrkk??n joko taskuun ja koirat saavat herkutella sill?, tai joku halullinen sielu p?yt?seurueesta.

Raxreissunkin tehneen?: kyll? siell? saa maarunsa t?yteen, ihan "sallituilla aineilla". :mrgreen:

Kebabberiamme (=paikallinen pizzapastakebableikepihviravintola) pojat tiet?v?t jo, ett? minulle laitetaan ranskikisia vain nimeksi ja "iissossti vihennes, tykk?tk? kalliraste?" Yksi pojista laittaa v?h?n extralihaa ja kunnolla oikein tulista kastiketta. Ty?el?m?aikoina tuli k?yty? useammin noutoreissulla tai sy?m?ss? siell?.
Olen heit?kin "valistanut" hiilihydraattien v?hent?misest?, ja kertonut, ett? minulla on sokeritauti. Enk? saisi kovin paljon leip?? jne. sy?d?. Ymm?rt?v?t mainiosti! :mrgreen:

Kun nyt p??set ensin ajatustasolla sinuiksi t?m?n kanssa, niin k?yt?nn?n toteutus on paljon helpompaa. Mimmill? olikin oivallinen ohjeistus. Olen itse vain sentin lyhyempi kuin sin?, ja kun l?ysin kuvan, jossa oli n. 83 kiloinen, niin h?mm?stelin ??neen, ett? olenpa ollut laiha! 8) Painoni on nyt toisella sadalla, mutta hissukseen tullaan alaviistoon.

Mukaan vain! ;)
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Paluu