ViestiKirjoittaja Hasek » 29 Joulu 2011 22:29
Tervehdys foorumille
On kulunut vuosi, tai tarkemmin sanoen kolmisen viikkoa yli vuosi siit?, kun k?velin ruokakaapille ja p??tin kokeilla hiilihydraattien karsimista ravinnosta p??st?kseni tavoitepainooni. T?nne olen kirjoitellut t?h?n ketjuun karppauksen alkuaikoina tihe??nkin ja nyt sitten harvemmin. En edes muista, mit? on tullut kirjoitettua tai v?itetty?. En jaksa selata taaksep?in, tuskin lukijatkaan, joten kenties toistan itse?ni. Nyt kirjoitan t?m?n hetken tuntemusten pohjalta niin menneist? kuin tulevistakin. Nyt elelen normaalipainoisena ja kunnia kuuluu yksin ja ainoastaan v?h?hiilihydraattisen ruokavalion noudattamiselle. Unohtaa ei toki sovi mm. t?lt? foorumilta saatuja vinkkej?. Kiitos niist? kaikille kirjoittaneille.
Vaikka olen melko liikkuva ihminen, ei paino ole tahtonut pysy? normilukemissa, vaan 10-15 kiloa liikaa on seurannut mukana puolen ik??. V?lill? hiukan pudotusta liikuntaa lis??m?ll? ja olemalla sy?m?tt? noin suomeksi sanoen. Varsinkin syksyll? sitten ruokaa runsaasti napaan ja liikuntaa hiukan niukemmin ja talvirasvaa taas tukevasti nahan alle, jotta kev?tt? kohti voisi taas pyrki? kevent?m??n ja laskemaan kaloreita jne. Ei toiminut, ei ollut riitt?v?n luja luonne tai tahto pit?? tiukkaa kalorikuria ja runsasta liikuntaa matalalla sykkeell?, kuten rasvanpolttoon neuvotaan. Mieluummin nopeita pallopelej? ja v?h?n kaikkea extreme? ja palautusravinnoksi nopeita hiilareita ik??nkuin palkinnoksi. Tietenkin v??rin, mutta jos laihdutus olisi helppoa, niin tuskin kansa nykyiselt? n?ytt?isi. Ei Suomessa eik? vaikkapa USA:ssa. P??osa v?est?st? on selke?sti ylipainoisia, vaikka kaikki ?treenaavat? ja laihduttavat koko ajan.
Pahimmissakaan kilolukemissa ei minulla ole ollut juurikaan mahaa. Rasvaa tasaisesti joka puolella ja vy?t?r? jossain m??rin kateissa. Ensimm?isen puolen vuoden aikana karisi reilut 15 kiloa ja vy?t?r? l?ytyi, housut pysyiv?t taas hienosti ylh??ll? ilman olkaimia ja olo keveni upeasti. Viimeiset puoli vuotta olen pysynyt samanpainoisena parin kilon tarkkuudella. Askel keveni ja inhoamani juoksu alkoi taas maittaa. Menetelm?n? vhh-ruokavalio imaisi minut mukaansa v?litt?m?sti nimenomaan selkeiden tulosten ilmaantuessa jo parin viikon j?lkeen. Olen touhuissani kenties hiukan perfektionismiin sortuva ja vedin t?t? v?h?hiilaristakin useita viikkoja ??rimm?isen kurinalaisesti alle 20 gramman p?ivitt?isill? hh-m??rill?, siis selke?sti ketoosissa. Elimist? sopeutui loistavasti ketoosiin ja j?in kenties hiukan koukkuun tuohon tilaan ja nostin jopa vastahakoisesti hiilihydraattien m??r?? yhden jos toisenkin ?viisaan? neuvosta tasolle 40-60 grammaa ja sill? tasolla sitten loppuvuosi. Ketoosin aikana ruokahalu v?heni ja paino putosi kai keskim??rin kilon verran viikossa. Ravinnon energiam??r?kin j?i alle kulutuksen, joten pakko siin? oli kai laihtua, t?ll? kertaa ainoastaan ilman n?lk??.
Kalaa, lihaa ja valikoidusti kasviksia, kreikkalaista Lidlist? ja hiukan marjoja, p?hkin?t vaakan kautta, v?lill? kaikki punniten ja taulukosta ravintoainekoostumus tsekaten tultiin kohti normaalipainoa ja uskomaton tapahtui sitten kes?n korvilla. Kaikki ullakolle arkistoidut vaatteet meniv?t helposti p??lle, osa yli 20 vuoden takaa. Kenties joku kysyy, miksi ne piti s?ilytt?? ? samaa ihmettelin min?kin. Nyt pitelen vanhoja kuteita, kenties taas muodikkaitakin, h?ll? v?li?, mutta 80-lukua kuitenkin, ennen kiinatuontia.
Jos joku systeemi toimii, on aika helppo pit?? kiinni ?s??nn?ist??. Luulin, etten voi olla erossa leiv?st?, sill? siin? oli juuri paheeni ydin entisess? el?m?ss?. Aivan tolkuttomasti leip??, p??osin tummaa ja ruista, mutta hiilarimieless? lienee yksi ja sama, mit? leip?? on tullut m?tetty?, kamalasti hiilihydraatteja kaikissa. Kuidun ja muiden ravintoaineiden m??r? tietty vaihtelee, mutta lieneek? niill? merkityst?, jos painoa on tarkoitus pudottaa. Leip?? en ole vuoteen sy?nyt, en perunaa, en pastaa, en yht??n piparia, leivoksia, suklaata, makeisia, en makeita mehuja enk? tippaakaan ?virvoitusjuomia?, tarkoitan makeita limsoja. Kevytjuomia en ole koskaan edes maistanut. Kaljaa en juo, enk? v?kevi?, viini? joskus lasi tilanteen mukaan. Janoon juon vett? ja tavan vuoksi kahvia. Mit??n ravintolisi? tai vitamiineja en ole koskaan sy?nyt enk? juonut enk? osannut kaivatakaan. L??kkeit?k??n ei ole tarvinnut k?ytt?? (koputtaa puuta).
Liikunnan merkitys t?ss?kin pudotuksessa on ilmeinen. V?hint??n 4-5 tuntia viikossa melko reipasta menoa, hiihtoa, s?b??, j??kiekkoa tai sukellusta sek? satunnaisesti erin?isi? vauhtilajeja vaihtelevilla fyysisill? kuormituksilla. Ensisijaisesti katson, ett? liikunta saa aineenvaihdunnan hyv??n kuosiin sen lis?ksi, ett? tietty kuluu energiaa, rasvaakin. Ketoosissa liikkuessa tunne rasvan poltosta on jotenkin tunnettavissa ja valitettavasti my?s haistettavissa. Parin kilon painonnousu t?ss? viime aikoina saattaa johtua proteiinipitoisesta ravinnosta ja kuntosaliharjoittelusta. Pattia tuntuisi kehittyv?n, vaikka en kaipaa yht??n lihasmassa lis??.
Yll?pitovaiheessa viimeisen puolen vuoden aikana olen s??dellyt painoa my?s rasvan m??r?? muuttamalla esim. siten, ett? jos n?ytt?isi olevan kilo-kaks liikaa, niin vaihdan 10 prosentin jogurtin v?hempirasvaiseen, vakkapa ?siniseen? valion luonnonjuguun tai ??ritapauksessa 0,6 prosentin pehme??n rahkaan. Kalorit putoavat dramaattisesti ja kohtuulliseen rasva-aineenvaihduntaan tottunut elimist? jatkaa rasvoilla, kun hiilareita ei ole riitt?v?sti tarjolla ja ne liiat pari kiloa ovat taas poissa. T?m?n olen toistanut muutaman kerran, toimii, olipa mekanismi mik? tahansa. Marjarahkan maussakaan ei tarvitse tinki?, sill? herukat putoavat parhaiten juuri tuon rasvattoman rahkan kanssa.
40-60 gramman p?iv?annoksen hiilareita sopii jo kivasti maustamattomia jugurtteja ja kohtuudella marjoja ja hedelmi?kin. Viime satokausi oli loistava marjavuosi ja pakkohan nuo pakasteen on tyhjiksi m?tt??, kun on suurella vaivalla laitettu ja j??ss? pidetty myrskyt, Tapanit ja Hannutkin. Melkoinen ero hiilarien ja energian m??r?ss? ja vertaa vaikkapa pensasmustikkaa ja Lidlin kreikkalaista mets?mustikkaan tai herukoihin ja v?h?rasvaisempaa jugurttia tai rahkaa. Maku on kaikissa yhdistelmiss? aivan verraton ja siin? oivallinen s??telykeino, jos vaaka n?ytt?? v??ri? lukemia.
Ennen kovaa liikuntasuoritusta saatan joskus tankata marjoilla jopa niin, ett? p?iv?annos hiilareita nousee 100 gramman tasolle enk? ole tuosta mit??n pahaa vaikutusta l?yt?nyt. Helppoja palautushiilareita en ole popsinut. Aina ensin janoon muki vett? on toiminut ja tavaksi tullut, eik? muuta usein kaipaakaan, vesi on janojuomien ykk?nen ja Salpaussel?ss? tuntuu juotavaa piisaavan. Vuoden aikana olen sy?nyt vuorenvarmasti enemmin rasvaa kuin edelt?nein? 25 vuotena, jotka ovat olleet rasvatonta aikaa, my?s levitteet?nt?, piilorasvat tietty jossain. Kohtuullisesta rasvan m?tt?misest? huolimatta paino on pudonnut tuon vajaa 20 kiloa ja vointi on hyv?. J?rvikala on arvossaan, muikku ykk?sen?. Hirve? ja hiukan siivek?st? riistaa on pakkasessa viel? kev?tkaudeksikin. Hiukan kohonnut verenpaine on normaali kenties nimenomaan painon pudotuksen ansiosta. Ruoansulatus toimii loistavasti, turvotusta ja vy?n kiristyst? mm. pitkill? automatkoilla ei esiinny enk? edes en?? muista, mit? ilmavaivoilla tarkoitetaan.
Erin?inen tiet?mys on tullut kaapistaan ja kertonut, ett? olen suuressa vaarassa, koska karppaan. On istuttu iltaa televisiossa ja avauduttu lehtien sivuilla. On tohtoria ja dosenttia, kenties jokunen lisenssikin antamassa lausuntoa karppauksen turmiollisuudesta. Karppaus on m??rittelem?t?n ja yhdell? sanalla sanottu paha. Tiet??k?h?n lausuja edes sit? hiilihydraattien v?hent?misest?, kuin min?, joka olen vuoden horjunut t?ll? heikolla j??ll? loistotuloksin ja miltei huostaanottokunnon saavuttaen ? Sy?n paljon kasviksia ja kalaa, jonkin verran lihaa, paljon marjoja, en viljaa, en perunaa, en lis?tty? sokeria, kohtuudella maustamattomia maitotuotteita, paistan kalat voissa-olen siis vaarassa saada kakkostyypin diabeteksen, sy?v?n, syd?nkohtauksen, n?k? menee ja kuulo sumenee ? Ket? uskoa ? Kenties sittenkin menn? tuntemuksen mukaan-ja se on hyv? nyt, voin hyvin, kunto on kova ja askel viisikymppiseksi kohtuuripe?-vaikka karppaan .
Oikeasti mietin t?ysjyv?ruisleiv?n ottamista pienimuotoisesti mukaan ruokavalioon, mutten tied?, mit? tuollainen sormen pirulle antaminen tekisi. Leiv?lle olisi vaan niin hyv? laittaa ne paistetut muikut. Kun miettii pysyv?? muutosta ja sit? rasvam??r??, mit? tulisi m?tt?m??n vuodessa, saati kymmeness?, tuumaa hetken, sill? kai noilla rasvoillakin vaikutuksensa on (juu, tied?n, ett? rasvoilla on eroja). Toisaalta karppaajille on annettu elinaikaa 3-5 vuotta, joten sama kai se on, mit? suuhunsa laittaa lyhyen loppuel?m?ns? aikana vaikkapa maratonjuoksun j?lkeen. Kunnon ruokaa sy?v?t kanssael?j?t sensijaan odottavat uutta laihdutusl??kett? markkinoille ? noo, nyt olin ilke?. Karppaus on vaan niin yliveto tapa pudottaa painoa, ett? on hiukan voittajan olo. Ainut iso sudenkuoppa on mielest?ni se, ett? jos annoskoko kasvaa ja ehdoton hiilarikuri ei pid?, voi karppaus vied? ?Pohjois-Karjalaan?, jossa rasvaa ja hiilareita vedettiin rinnan ja huolella. Itse olen vet?nyt vuoden ilman yht??n yksitt?ist?k??n repsahdusta, ellei paria uutta perunaa viime juhannuksena sellaiseksi lasketa.
Jatkossa on tarkoitus s?ilytt?? nykymitat katsomalla, mit? suuhunsa laittaa. Energiasis?ll?n lis?ksi ja kenties ennen sit? katson tai kohta tied?n ruoka-aineen hiilihydraattipitoisuuden ja aion vastakin hiukan laskea molempia.
Vuosi on ollut unohtumaton ja muodonmuutos dramaattinen. Olen kohdannut ihmettely?, paheksuntaa, mutta my?s ihailua ja ihmettely? positiivisessa mieless?. Mit??n en muuttaisi, jos vuosi 2011 annettaisiin uudestaan elett?v?ksi??ellei sitten ne pari perunaa kuitenkin :)
Kiitos vuodesta, kiitos tuesta ja hyv?? uutta vuotta !
t. Hasek