Arvot sekaisin

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

Kev

Arvot sekaisin

ViestiKirjoittaja Kev » 14 Tammi 2011 12:02

Olen karpannut aikaisemmin, ja silloin pitk?t sokerit laskivat v?h?n liiankin alas, triglyt olivat hyv?t ja kolesteroleissakin tapahtui parannusta.
Aloitin karppaamisen nyt osapuilleen lokakuussa.
Joulukuussa otetuissa kokeissa verrattuna elokuussa otettuihin sek? kolesterolit(huonot), triglyseridit ett? pitk?t sokerit olivat nousseet!
Olin ?imistynyt!
Olin mittausta edellisen? p?iv?n? pitk?n karppauksen j?lkeen sy?nyt suklaata ja hampurilaisen (joita minun ei tehnyt edes mieli),
mutta onko niiden vaikutus niin v?lit?n?
En ole laskenut tarkkaan mit??n ravintoainem??ri?, mutta suuren osan ajasta olen ollut ketoosissa.
Joka aamu mittaukseen saakka s?in kahden munan pekonimunakkaan.
Oman arvioni mukaan olen sy?nyt liikaa proteiinia.
Kasvikset ovat j??neet melko v?hiin.
Tied?n, ettei t?m? ole l??k?rinpalsta, mutta kertokaa kokeneemmat, mik? on mielipiteenne.
Ty?terveysl??k?ri kehotti j?tt?m??n pekonit hyllyyn ja v?ltt?m??n kaikkea el?inper?ist?! Olisiko j?rkev?

mhkask

ViestiKirjoittaja mhkask » 14 Tammi 2011 17:09

Kokemusta minulla ei ole, mutta mielest?ni vastaat itse jo kysymykseesi - kasvisket, mik? niiss? on vikana, jos et ole jaksanut sy?d??

Kohta vuoden kest?neell? vhh:lla olen juuri pyrkinyt painottamaan noita kasviksia aterioilla eli niit? paljon ja loppu lihaa/kalaa/kanaa, juustoa, oliivi?ljy jne. mist? vhh-tyylisest? nyt itse sattuu pit?m??n. Eiv?th?n nuo kasvikset hirve?sti verensokeriin vaikuta, jos vaan hh sis?lt? pysyy riitt?v?n alhaalla.

Joku diabeteksesta enemm?n tiet?v? valaiskoon jos olen ihan v??r?ss?...

Puol vuotta sitten omat arvot ainakin oli hyv?t ja parin kk:n p??st? ajattelin tarkastaa uudestaan, koska siirryin elokuussa hieman rasvaisempaan suuntaan vhh:lla. (ei ole mulla sairauksia, mutta onhan se mukava tiet?? voiko jotain muutoksia tapahtua "pieness?" ajassa viel? parempaan).

Rohkeasti vaan porkkanaa poskeen (tai muuta ittelles sopivaa mist? tykk??t; p??asia kun on hyv?? ja monipuolista).

San Martino

Re: Arvot sekaisin

ViestiKirjoittaja San Martino » 15 Tammi 2011 16:24

Kev kirjoitti:Olen karpannut aikaisemmin, ja silloin pitk?t sokerit laskivat v?h?n liiankin alas, triglyt olivat hyv?t ja kolesteroleissakin tapahtui parannusta.
Aloitin karppaamisen nyt osapuilleen lokakuussa.
Joulukuussa otetuissa kokeissa verrattuna elokuussa otettuihin sek? kolesterolit(huonot), triglyseridit ett? pitk?t sokerit olivat nousseet!
Olin ?imistynyt!
Olin mittausta edellisen? p?iv?n? pitk?n karppauksen j?lkeen sy?nyt suklaata ja hampurilaisen (joita minun ei tehnyt edes mieli),
mutta onko niiden vaikutus niin v?lit?n?
En ole laskenut tarkkaan mit??n ravintoainem??ri?, mutta suuren osan ajasta olen ollut ketoosissa.
Joka aamu mittaukseen saakka s?in kahden munan pekonimunakkaan.
Oman arvioni mukaan olen sy?nyt liikaa proteiinia.
Kasvikset ovat j??neet melko v?hiin.
Tied?n, ettei t?m? ole l??k?rinpalsta, mutta kertokaa kokeneemmat, mik? on mielipiteenne.
Ty?terveysl??k?ri kehotti j?tt?m??n pekonit hyllyyn ja v?ltt?m??n kaikkea el?inper?ist?! Olisiko j?rkev???

T?st? ei nyt oikein selvi? millainen on ruokavaliosi tai millaiset kolesteroliarvosi ovat? Kaivattaisiin tarkennusta...

Kev

ViestiKirjoittaja Kev » 18 Tammi 2011 13:31

Kasvisten v?h?inen m??r? rukavaliossani johtuu aika paljolti laiskuudesta ja v?symyksest?.
Olen nyt lis?nnyt rasvaa ja kasviksia.
En ole voinut liikkua koko syksyn?. Olen pudottanut syksyn aikana v?h?n alle 15 kg painoa.(lokakuun puolestav?list? vhh:lla)
Arvoni eiv?t ole kauhean korkeita, mutta suunta on ollut v??r?.
Siksi huolestuin.

T?ss? arvot30.12 (7.9.)

fP-Gluk 7.0 (6.6)
fS-Kol 8.1(5,9)
fS-Kol-HDL 1.39(1.09)
fS-Kol-LDL 5,96 (4.04)
fS-Trigly 1.80 (1.91)(T?m?h?n onkin alentunut!)

Harmittaa, kun ei ?ly? kysy? l??k?rilt? mit? nuo kaikki tarkoittavat.
Jossakin mittauksessa k?ytet??n nimityst? fP-Kol ja toisessa fS-Kol.

Kev

ViestiKirjoittaja Kev » 18 Tammi 2011 13:37

Viel?: Minulla ei ole en?? kuin 4,1 kg matkaa ihannepainon yl?rajaan.
Tarkoitus olisi jatkaa viel? siit? viitisen kiloa alasp?in.

mhkask

ViestiKirjoittaja mhkask » 19 Tammi 2011 10:58

Onhan noissa arvoissa hyvi?kin asioita eli HDL nousu ja Trigly lasku. Jos saat viel? laskettua trigly? l?hemm?s arvoa 1 tai alle on suunta oikea. Mit? matalampi trigly arvo on sit? parempaa LDL:?? eli isokokoista LDL:?? pit?isi veress?si olla. Ja trigly-arvosi kun kerran laski pysyi my?s LDL arvosi parempana vaikka nousikin.

Sitten pari "h?lm?mp??" kysymyst? eli mitattiinko arvot y?n paaston j?lkeen ja onko sinulla todettu sokeritauti (T2D) tai lis??ntynyt insuliiniresistenssi (kun kerran kirjoitit juuri t?lle keskustelualueelle)?? Sokeriarvosi kertoo liev?st?/alkavasta insuliiniresistenssin noususta, mutta t?ss? vaiheessa sit? kannattaa seurata/testata uudelleen, sill? eih?n sit? yhdell? mittauksella julisteta totuudeksi. Vastailen t?ss? viel? lis?? kun kerki?n tai jos jotain j?i puuttumaan...

Tuo fS ainakin tarkoittaa veren seerumista mitattua arvoa, fP kaiketi my?s tarkoittaa vain verest? mitattua arvoa (seerumia veress?kin tietysti my?s on).

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 19 Tammi 2011 12:55

Kev kirjoitti:Kasvisten v?h?inen m??r? rukavaliossani johtuu aika paljolti laiskuudesta ja v?symyksest?.
Olen nyt lis?nnyt rasvaa ja kasviksia.
En ole voinut liikkua koko syksyn?. Olen pudottanut syksyn aikana v?h?n alle 15 kg painoa.(lokakuun puolestav?list? vhh:lla)
Arvoni eiv?t ole kauhean korkeita, mutta suunta on ollut v??r?.
Siksi huolestuin.

T?ss? arvot30.12 (7.9.)

fP-Gluk 7.0 (6.6)
fS-Kol 8.1(5,9)
fS-Kol-HDL 1.39(1.09)
fS-Kol-LDL 5,96 (4.04)
fS-Trigly 1.80 (1.91)(T?m?h?n onkin alentunut!)

Harmittaa, kun ei ?ly? kysy? l??k?rilt? mit? nuo kaikki tarkoittavat.
Jossakin mittauksessa k?ytet??n nimityst? fP-Kol ja toisessa fS-Kol.

T?ytyy heti alussa viel? kerran toistaa, ett? Foorumi ei ole terveryskeskus/neuvonta-asema. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteik? jokainen voisi sanoa henkil?kohtaisiin kokemuksiin perustuvan mielipiteens? kolesteroli -ja ym. arvoista.
Huomasin v?h?n aikaa sitten, ett? L??k?rilehden suljetulla osastolla k?ytiin nettikeskusteluja aiheesta: Mit? l??k?ri saa sanoa yksityishenkil?n?.
En tied? mihin p??telm??n siell? tultiin, mutta Ruotsissa er?st? l??k?ri? syytettiin v??rist? ohjeista, joita h?n oli antanut blogissaan muistaakseni er??n lapsen diabetestapauksessa? Asia tutkittiin Sosiaalihallituksen toimesta. Tulos: l??k?ri jatkaa blogiaan....
Mainittu l??k?ri muuten puolusti itse??n mm. sanomalla, ett? kielteisess? tapauksessa kaikki l??k?ripalstat eri lehdiss? olisi lopetettava...
................................................................................................
Kysymys KEV?ille: Eik? l??k?ri mittauttanut pitk?? sokeria(A1c)? Ent? maksa-arvot?

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 19 Tammi 2011 13:35

Kev kirjoitti:Viel?: Minulla ei ole en?? kuin 4,1 kg matkaa ihannepainon yl?rajaan.
Tarkoitus olisi jatkaa viel? siit? viitisen kiloa alasp?in.

Miksi? :?
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Kev

ViestiKirjoittaja Kev » 19 Tammi 2011 13:58

Kyll? kaikki arvot ovat paastoarvoja. Olen jatkuvassa ty?terveysl??k?rin seurannassa, ja 3kk p??st? tehd??n uudet mittaukset.
Ty?terveysl??k?rini edustaa virallisterveellist? tahoa, ja on kehottanut minua v?ltt?m??n kaikkea el?inper?ist?, paitsi broileria ja kalaa.
Minulla on todettu 2-tyypin diabetes, ja l??kityksen? on yksi750mg Metforem aamuisin.

Tied?n toki, ett? t?m? ei ole l??k?rinpalsta, enk? odotakaan kenelt?k??n
sellaisia ohjeita.
H?mm?styin vain, kun aikaisemmin vhh-ruokavalio on laskenut sokeri- ja kolesteroliarvojani. Nyt k?vi p?invastoin.
Olen palannut nyt ruokavaliolle.
Olen energisempi, kuin moneen vuoteen!

mhkask

ViestiKirjoittaja mhkask » 19 Tammi 2011 14:37

Kev kirjoitti:Kyll? kaikki arvot ovat paastoarvoja. Olen jatkuvassa ty?terveysl??k?rin seurannassa, ja 3kk p??st? tehd??n uudet mittaukset.
Ty?terveysl??k?rini edustaa virallisterveellist? tahoa, ja on kehottanut minua v?ltt?m??n kaikkea el?inper?ist?, paitsi broileria ja kalaa.
Minulla on todettu 2-tyypin diabetes, ja l??kityksen? on yksi750mg Metforem aamuisin.

Tied?n toki, ett? t?m? ei ole l??k?rinpalsta, enk? odotakaan kenelt?k??n
sellaisia ohjeita.
H?mm?styin vain, kun aikaisemmin vhh-ruokavalio on laskenut sokeri- ja kolesteroliarvojani. Nyt k?vi p?invastoin.
Olen palannut nyt ruokavaliolle.
Olen energisempi, kuin moneen vuoteen!

Oma vointihan se ehdottomasti on paras mittari.

Se mit? mieleeni muistuu liiallisesta proteiinin saannista voisi my?s sopia yhteen hiilarinousun kanssa. Muistaakseni juuri tri Kuuselakin on t?st? liiallisesta proteiinien saannista kertonut omakohtaisia kokemuksia, juurikin sokeriarvoja nostavana asiana. Ylim??r?inen proteiini kun tupataan muuttaa oman k?sitykseni mukaan hh:ksi.

Kev

ViestiKirjoittaja Kev » 20 Tammi 2011 12:56

A1c -arvo on 38, mik? n?ytt?? olevan rajojen sis?ll?.
Maksa-arvoja ei ny mitattu, mutta ne ovat olleet laskussa. Alat oli syyskuussa 66, kun se kes?kuussa on ollut 91. Asateja ei ole mitattu vuosiin.
Olen lukenut itse k.o. ruotsalaisl??k?rin kirjan.
Olen lukenut my?s suomalaisten kirjoittamat kirjat aiheesta.

MahaTar: Olen aikamoinen hento r??p?le rakenteeltani. Tunnen oloni parhaaksi alle 60-kiloisena. Siksi haluan pudottaa painoani viel? normaalipainon yl?rajasta.

Nyt vhh tuntuu toimivan paremmin kuin koskaan.
Olen energinen ja paljon pirte?mpi kuin vuosiin.
Makeann?lk? on v?istynyt, eik? koko ajan tarvitse olla jotain suussa.

Huolimatta ty?terveysl??k?rin kehotuksesta v?hent?? kaikkea el?inper?ist? ravinnosta, aion jatkaa rasvansy?nti?. :D

mhkask

ViestiKirjoittaja mhkask » 20 Tammi 2011 18:09

Hienoa, ett? voit hyvin. Itsell?kin vointi ollut ehdottomasti vhh:lla parempi vaikka diagnosoituja sairauksia ei itsell? olekaan, painoa vaan l?hti -20. (vaikka ristiriitaista kyll? el?m? stressaa henkisesti hyvin paljon juuri VHH:n takia; haluaisin niin paljon levitt?? t?t? hyv?? sanomaa eteenp?in, joten se sy? valtavasti paukkuja. Asiaa ei helpota yht??n sek??n ett? tuleva ammattini pit?isi olla hammasl??k?ri, joten l??kiskoulustakin on oppia tullut. Mit? kaikkea vhh:lla voisikaan saada aikaan; kismitt?? kun kukaan ei oikeen halua asiaa selvitt??/uskoa)

Meni v?h?n purkautumiseks :P

Ps. Pist? ihmeess? uusia arvoja taas mittausten j?lkeen (jos haluat) niin saadaan kuulla onko tilanne kehittynyt / tasoittunut. Jos saatais taas yks onnistunut "yksitt?istapaus" lis?? t?h?n VHH-l?pimurtoon :D

hiltas-3

ViestiKirjoittaja hiltas-3 » 08 Marras 2011 17:23

K?vin tuossa arvoja ottamassa,kun olen ollut nyt v?hemmill? hiilareilla vuoden verran,suluissa vanhat arvot.
fp-kol 6.5 (5,4)
hdl 2,58 (1,9)
ldl 3,54 (2,7)
Trigl. 0,74 (0,5).
paasto gluk 5,3 (5,7)
Oliivi?ljy? olen lis?nnyt samoin kanamunia,mutta el?inrasvat suunnilleen samoissa,kuin ennenkin.
Johtusko nuo nousemiset partikkelikoon kasvamisena vai miten tuo olisi.
Vai kuulunkohan siihen porukkaan,kuten tuolla William Davis blogissaan
mainitsee,ett? osalle ihmisist? ei vhh sovellu vaan arvot huononee???

katti

ViestiKirjoittaja katti » 10 Marras 2011 11:42

::
Viimeksi muokannut katti 28 Tammi 2012 21:12, yhteensä muokattu 1 kertaa.

hiltas-3

ViestiKirjoittaja hiltas-3 » 10 Marras 2011 14:39

En alkanut VHH:lle laihtuakseni,sill? olen aina ollut laiha.Se miksi aloin VHH:lle johtu siit?,ett? sokeriarvot paasto nousivat yli kuuden.
T?ll? VHH:lla on nuo sokeriarvot pysyneet 5-6 v?liss? ruokailunkin j?lkeen,joten lienen oikealla tiell? vaikka nuo kole arvot on nousseet,tosin
hyv? kole on jo huippuluokkaa??.

Paluu