Sivu 1/1

Vanhuus-raihnaisuus-oirehtymä (sarkopenia)

Lähetetty: 17 Helmi 2014 16:51
Kirjoittaja Matti Tolonen
Vanhuus ja raihnaisuus
Väestön vanhetessa lääkärit kohtaavat yhä useammin raihnaisia vanhuksia, mutta eivät osaa hoitaa heitä oikein. Potilaparoille määrätään usein vain uusia lääkkeitä entisten lisäksi. Geriatrit ovat kehittäneet raihnaisuutta kuvastavan skaalan FRAIL (ks artikkelin taulukko 1). Kirjoitavat esittävät, että lääkäreiden tulisikin testata kaikki yli 70-vuotiaat potilaansa FRAILin suhteen samoin kuin yli 5 % (vastentahtoisesti) laihtuneet. Kirjoittajat ehdottavat vanhuus-raihnaisuus-oireyhtymän ehkäisyksi ja hoidoksi aerobista ja kestävyyskuntoilua, proteiinilisiä, D-vitamiinia ja polyfarmasian )monien samanaikaisten lääkkeiden) vähentämistä. Nämä toimet ovat avaintekijöitä sarkopenian ehkäisyssä ja hoidossa.

Itse lisäisin ohjelmaan vielä kalaöljyn nauttimisen (E-EPAa 2 g/vrk), koska se ehkäisee kakeksiaa ja parantaa ikääntyvän ihmisen proteiinien aineenvaihduntaa ja pitää yllä ja jopa lisää nuorempienkin ihmisten lihasvoimaa ja kestävyyttä (Herbst ym. 2014). Lihaskuntoa voidaan toki lisätä myös karnosiinilla ja ubikinonilla, joita ei mainita tässä kirjoituksessa, jonka voi lukea kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä.

Morley JE, von Haehling S, Anker SD, Vellas B. From sarcopenia to frailty: a road less traveled. Journal of Cachexia Sarcopenia and Muscle. 2014 Feb 14.

Herbst EA, Paglialunga S, Gerling C, et al. Omega-3 supplementation alters mitochondrial membrane composition and respiration kinetics in human skeletal muscle. Journal of Physiology. 2014 Jan 6.

Re: Vanhuus-raihnaisuus-oirehtymä (sarkopenia)

Lähetetty: 04 Joulu 2016 14:53
Kirjoittaja Matti Tolonen
Sarkopenian ehkäisystä ja jarruttamisesta on julkaistu uusia kliinisiä tutkimuksia, jotka puoltavat ravintolisien käyttöä kuntoliikunnan lisänä. Lue lisää suomeksi alla olevasta linkistä
Kalaöljy parantaa ikääntyvuen naisten lihaskuntoa

Re: Vanhuus-raihnaisuus-oirehtymä (sarkopenia)

Lähetetty: 05 Maalis 2020 18:34
Kirjoittaja Matti Tolonen

Re: Vanhuus-raihnaisuus-oirehtymä (sarkopenia)

Lähetetty: 11 Maalis 2020 13:51
Kirjoittaja Matti Tolonen
Italialaiset tutkijat suosittelevat kirjallisuskatsauksessaan D-vitamiinia, magnesiumia, proteiineja, välttämättömiä aminohappoja, kalaöljyä, kurkumiinia ja muita ravintolisiä sarkopeniaan liittyvien kroonisten lihas- ym. kipujen ehkäisyyn ja lääkkeettömään hoitoon (Perna ym. 2020). Artikkelin voi lukea maksutta kokonaan alla olevasta linkistä.

Perna S, Alalwan TA, Al-Thawadi S, et al. Evidence-Based Role of Nutrients and Antioxidants for Chronic Pain Management in Musculoskeletal Frailty and Sarcopenia in Aging. Geriatrics (Basel). 2020;5(1):E16. Published 2020 Mar 6. doi:10.3390/geriatrics5010016

Re: Vanhuus-raihnaisuus-oirehtymä (sarkopenia)

Lähetetty: 15 Maalis 2020 18:32
Kirjoittaja Matti Tolonen
Sarkopenian pääsyy: mitokondrioiden vajaatoiminta

Sarkopenia eli geriastenia heikentää ikääntyvien kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua, lisää sairastumisen riskiä ja suurentaa valtavasti terveydenhuollon kuluja ja resurssien tarvetta. Sarkopenian syitä ovat mm. kuntoliikunnan väheneminen, D-vitamiinin puute, liian vähäinen proteiinien saanti, krooninen matala-asteinen tulehdus, hapetusstressi ja ennen kaikkea solujen pienoisvoimalaitosten, mitokondrioiden toiminnan heikkeneminen, mikä johtaa spefifisten lihasten ja mitokondrioiden proteiinien synteesin vähenemiseen (artikkelin kuva 2 ja kuva 5a), ilmenee Singapore sarcopenia -tutkimuksesta, jonka julkaisi arvostettu Nature Communications -tiedelehti.
Lue lisää suomeksi TÄSTÄ

Katso ja kuuntele videohaastatteluni sarkopeniasta

Re: Vanhuus-raihnaisuus-oirehtymä (sarkopenia)

Lähetetty: 16 Maalis 2020 13:22
Kirjoittaja Matti Tolonen
Espanjalaisten geriatrien julkaisema tuore meta-analyysi pitkäikäisistä vanhuksista (97 v tai yli) tukee edellä esittämiäni näkemyksiä: Hapetusstressi liittyy vanhenemisprosessiin ja sarkopeniaan, joita se kiihdyttää. Pitkäikäisillä on elimistössään muita pienempi hapetusstressi, vähemmän hapettuneita proteiineja ja parempi antioksidanttikapasiteetti. Joku voi ihmetellä sitä että heillä on muita pienempi ubikinonin pitoisuus veressään, mutta se johtuee sitä, että he kuluttavat muita enemmän ubikinonia hapetusstressin torjuntaan.

Belenguer-Varea Á, Tarazona-Santabalbina FJ, Avellana-Zaragoza JA, Martínez-Reig M, Mas-Bargues C, Inglés M. Oxidative stress and exceptional human longevity: Systematic review. Free Radic Biol Med. 2020;149:51–63. doi:10.1016/j.freeradbiomed.2019.09.019