ViestiKirjoittaja pilvipouta » 25 Helmi 2011 17:49
Hyv?? keskitalvea korkeitten nietosten keskelt? Vantaalta!
Aluksi kiitos korvaamattomasta ty?st?nne ihmisten hyvinvoinnin edist?misess?!
Te, jos kuka, tied?tte, miten hankalaa em. ty? voi v?lill? olla.
Minullakin on siit? v?h?n kokemusta. Olen terveydenhoitaja, joskin nuorena sairaanhoitajana harhauduin kolmen vuoden j?lkeen lentoem?nn?ksi v. 1976, "pariksi vuodeksi". Siit? ty?st? kuitenkin j?in el?kkeelle v. 2000, etuajassa, voimieni loputtua, aloitettuani jo 1977 ty?n tupakoinnin lopettamiseksi lennoilla. Siit? l?htien "uin vastavirtaan". Erikoistuin 1988-1989 p??st?kseni firman ty?terveyshuoltoon, mutta sinne olin liian "radikaali". El?kkeelle p??sty?ni olen jaksanut ja ehtinyt pit?? parempaa huolta itsest?ni. Emona olin loppuaikoina aika kepulissa kunnossa, alle 50-sen?, aamuisin kuin puuhevonen, nivelet kankeina. Aloin mm. k?ytt?? kala?ljyvalmistetta ym. ravintolisi? ja k?vell? ja sauvak?vell?. Siit? alkaen olen ollut paremmassa kunnossa kuin aikoihin. Ihmisen terveytt? koskevissa asioissa olen ?pit?nyt sormea ajan valtimolla? kaiken aikaa, eik? terveydenhoitajuudesta p??se el?kkeelle.
Kala?ljy? olen suositellut my?s kaikille l?heisilleni, sit? enemm?n antaumuksella, mit? enemm?n heist? v?lit?n. Toinen suosikkini on nokkoskalkki. Vastustus ravintolisi? kohtaan on v?hentynyt pikkuhiljaa, mutta ns. virallinen taho on ollut pahin hyvinvoinnin est?j?:
?itini sai aivoinfarktin vanhainkodissa l??k?rin lopetettua osastonhoitajan tukemana h?nen kala?ljyns? ihottumanhoidon vuoksi, vaikka vaadin l??k?ri? palauttamaan sen perusteluna syd?menvajaatoiminta, flimmeri, kohonnut verenpaine, TIA-kohtaus, ihon hyvinvointi. Kala?ljyn lopettamisesta aivoinfarktiin meni 3-4 viikkoa. ?iti eli puhekyvytt?m?n? vuodepotilaana nen?mahaletkun kautta ruokittuna l?hes 3,5 vuotta. Turhaan yritin toimia h?nen tulkkinaan. Noista vuosista voisin kirjoittaa romaanin. Uskomattomia asioita tapahtui. - Kantelut VALVIRA:aan eiv?t useinkaan johda mihink??n.
Suosittelin kala?ljy? my?s er??lle diabeetikkonaiselle, joka asui samassa kerrostalossa kuin ?itini oli asunut viel? 89-vuotiaana, ja kun minulla oli hankittuna yksi avaamaton purkki, myin sen h?nelle. Jonkun ajan kuluttua tuli kirje ?idin asunnon postiluukkuun. Siin? toinen naapuri kertoi ostaneensa itselleen k?ytt??n n?m? kapselit diabeetikkonaiselta, koska l??k?ri oli kielt?nyt t?t? ottamasta niit?. "Ei kannata leikki? l??k?ri?!" luki kirjeess?.
Nyt olen taas hankalassa v?lik?dess?. Naapurissa asuu kes?ll? 90 t?ytt?nyt leskirouva. Yrit?n tukea h?nen kotona p?rj??mist??n ja vein h?nelle n. kuukausi sitten ensin D-vit.-helmi? (20 mikrog). Ne lojuivat ensin p?yd?ll?, sitten lis?sin ne h?nen luvallaan "virallisen tahon" dosettiin, ja sitten em. taho jakoi ne ja jakaa edelleen. Muutama viikko sitten vein h?nelle kala?ljykapseleita omegatonta ruokavaliota t?ydent?m??n, sill? kalaa h?n sy? vain satunnaisesti, eik? k?yt? ?ljyj?. Lis?ksi vein Magnesium 200mg-, Kalkki 500mg- ja C-vit 180mg - poretabletteja, kutakin 1x p?ivitt?in-k?ytt??n. Kala?ljy? h?n ehti saada 9 p?iv?? = 9 kapselia ( 169mg EPAa+126mg DHAa), sitten virallinen taho kielsi sen. Viikkoa my?hemmin kiellettiin my?s poretabletit. H?nell? on syd?men vajaatoiminta, flimmeri, kes?ll? oli mahd. pieni aivoinfarkti, alavirett?, unettomuutta ja suuri haitta on toisen polven kuluma ja kiputila.
Ennen viime kes?? h?n k?ytti vain tarvittaessa s?rky-/kipul??kett? ja unil??kett?. Kes?ll? h?net vietiin ambulanssilla sairaalaan. H?n oli ottanut aamuy?ll? toisen unil??kkeen ja oli aamulla lattialla. Puhe oli puuroutunutta. H?n ei ollut p??ssyt omin avuin yl?s, mutta onnistui soittamaan naapuriin. Oireiden takana ei onneksi ollut pahempaa.
Sairaalamatkalta tuli mukaan seuraava l??kitys:
Digoxin mite 0,625mg x 1
Furesis 20 mg 1 x 2
Marevan 3 mg 1/2 tbl x 1, labratuloksen mukaan
Orloc 5mg 2 aamulla, 1 1/2 ip:ll?
Kaleorid 1g 1 x 1
Mirtatsapiini 15mg 1/2 illalla
Panadol 500mg tarv. x 3
Kovin kuivaksi vanhus muuttui l??kityksen alettua.
Nyt noin viikko sitten polvi tuli entist?kin pahemmaksi ja liikkuminen vaikeammaksi, ja h?n halusi ortopedin vastaanotolle, josko polvelle voisi jotain tehd?. Olin vastahakoinen ja sanoin, ett? kannattaisi ensin lis?t? voitelua v?ltt?m?tt?mien rasvahappojen muodossa, ja hivenaineita. Ortopedille kuitenkin mentiin. Polvispesialisti satuttiin saamaan. Yritin kysell? l??k?rilt? ravinnon vaikutuksista polven hyvinvointiin, mutta h?n sanoi hoitavansa vain polvea. L??k?ri sanoi, ett? polvi oli hyvin kulunut, rustoa hyvin v?h?n, melkein luut vastakkain, tutkittuaan sen k?sin. K?vi ilmi, ett? polvi oli my?s kuvattu pari vuotta sitten. Niinp? h?n pisti polveen kortisonia puudutteen kera, mihin potilas l??k?riuskovaisena oli suostuvainen. Emme saaneet polveen ruiskutetusta l??kkeest? "tuoteselostetta", mutta l??k?ri olisi mielell??n kirjoittanut gramman Panadolia, kotona olleiden 500mg tablettien lis?ksi. Nyt vanhus "ajaa koneella, jossa ei ole ?ljy?, ja josta ortopedi otti johdot irti h?lytysvalosta".
Lastensairaanhoitajatyt?r sanoi pelk??v?ns? ?itins? saavan aivoinfarktin ja oli ehdottomasti kala?ljy? vastaan, kun kerran l??k?ri oli kielt?nyt sen Marevanin vuoksi. Sanoin olevani huolissani saman uhan vuoksi ja pit?v?ni v?ltt?m?tt?mien rasvahappojen saamista t?rke?n? riskin pienent?j?n?.
T?llaisia tositarinoita tulee silmiinne ja korviinne varmaan harva se p?iv?.
Toivon, ett? jaksoitte/ ehditte lukea t?m?nkin, ja pyyd?n, ett? antaisitte viisaan n?kemyksenne pitk?n kokemuksenne ja jatkuvasti ajan tasalla olevien tutkimustietojenne perusteella.
Pyyd?n my?s arviotanne vihersimpukka-hainrusto-nokkos-inkiv??ri-kukonhelttauute -ravintolisist?. Onko niist? apua tai voiko niist? olla haittaa?
Kiit?n Teit? etuk?teen asiantuntemuksestanne.
Voimia ja hyvi? hetki? joka p?iv?!
Hyvinvointiterveisin Katariina Perttula