Suolalla pelottelua: leivästä luopuminen tehokkain konsti

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 5823
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Suolalla pelottelua: leivästä luopuminen tehokkain konsti

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 09 Maalis 2020 14:25

HS: Liian suuri suola­vuori 9.3. -20 Emilia Kolari HS

Ruokaan ripottelemamme suolakiteet muodostavat vain vuoren huipun.
Suurin osa saamastamme suolasta on ruoassa jo valmiina. Ja määrä on aivan liian suuri.


Suolapurkki pöytään varmuuden vuoksi. Ennen kuin on ehtinyt maistaa, kaipaako juuri tämä ruoka lisää suolaa, käsi käy sirottimelle. Lähes kaikki suomalaiset, 96 prosenttia naisista ja 99,8 prosenttia miehistä, saavat ruoasta liikaa suolaa. Se on iso kansan­terveydellinen ongelma, koska runsas natriumin saanti nostaa veren­painetta ja altistaa sydän- ja verisuonisairauksille.

THL:n tutkimuspäällikön, ravitsemus­tieteen dosentti Liisa Valstan mukaan naiset saavat vuorokaudessa suolaa noin seitsemän grammaa ja miehet hieman alle kymmenen. Väestötason suositus on, että suolaa kertyisi ruoasta enintään viisi grammaa vuorokaudessa.”Harvoin syynä on kuitenkaan sirottelu. Suurin osa saamastamme suolasta on syömässämme ruoassa jo valmiina”, Liisa Valsta sanoo.
Ja nyt ei puhuta herkuista, vaan ihan tavallisesta ruoasta lounasruokalassa ja kotona.
(Lähde Liisa Valsta, THL ja Finravinto 2017 -tutkimus)

VUODESSA liiasta suolasta syntyy aikamoinen vuori. Jos lasketaan suomalaisten saama liika suola yhteen, siitä kertyy Valstan mukaan naisilla yhteensä lähes miljoona kiloa ja miehillä 2,5 miljoonaa kiloa vuodessa. Vaikka määrä kuulostaa hurjalta, se on kuitenkin pienentynyt muutaman viime vuosikymmenen aikana.
Suurimmat suolan lähteet eivät ole suolaisina tunnetut elintarvikkeet, kuten perunalastut, jos niitä syödään harvoin. Sen sijaan merkitystä on niillä ruoilla ja ruoka-aineilla, joita kulutetaan päivittäin.

Sydänliiton ravitsemusasiantuntijan Tuija Pusan mukaan suurin suolamäärä kasautuu useimmiten päivän pääaterioista.
”Suolaa kertyy eniten lämpimistä ruoista, riippumatta siitä mitä aineksia niihin on käytetty. Valitsi sitten liha-, kala-, makkara- tai kasvisruoan, iso osuus päivän suolasta tulee sen mukana.” Suurin vaikutus on siis sillä, jos saa vähennettyä suolaa lounaasta ja päivällisestä. Mitä enemmän valmistaa ruokaa itse, sitä paremmin voi vaikuttaa sen kokonaissuolamäärään.

Kun valmistaa ruokaa, suolaa tulee kuitenkin helposti lisättyä liemikuutioiden, maustetahnojen ja -kastikkeiden muodossa. Harva tulee ajatelleeksi, että yhdessä liemikuutiossa on suolaa noin teelusikallinen. Pataan nakattu kuutio kannattaa siis pitää mielessä, kun käsi hamuaa taas suolapurkkia.
Leipä on yksi suurimmista suolanlähteistä. Jos leivot leivän ja teet levitteen itse, voit vaikuttaa suolapitoisuuteen. Tällä helpolla reseptillä voit leipoa vähäsuolaista arkileipää.
Sekoittamalla valmistuva leipätaikina kehittyy päivän tai yön aikana eikä vaadi sen kummempaa vaivannäköä.
Levitteen happamuus vähentää suolan tarvetta. Kun mausteena on basilikan, valkosipulin ja sitruunan aina toimiva trio, vähäsuolaisuutta tuskin huomaa.

SUOLAA kertyy päivän aikana kaikista ruoista, paitsi tuoreista kasviksista, hedelmistä ja marjoista, käsittele­mättömästä lihasta ja muista aineksista, joihin sitä ei ole erikseen lisätty. Eläinkunnan tuotteissa on hiukan luontaista natriumia, mutta osuus on Liisa Valstan mukaan vähäinen kokonaisuuden kannalta. Lämpimän ruoan jälkeen toiseksi suurimpana suolanlähteenä tulevat leivät ja leivänpäälliset, kuten leikkeleet ja juustot. Niitäkin syödään määrällisesti paljon. Lasten suolakuormaa lisäävät esimerkiksi murot, joiden suolapitoisuus yllättää monet. Ne ovat hyvä esimerkki tuotteesta, joka ei itsessään maistu suolaiselta.

”Monet hämmästyvät sitäkin, kuinka paljon raejuustossa on suolaa. Se on kuitenkin terveystuotteen maineessa”, Tuija Pusa kertoo. Purkillisessa raejuustoa on noin 1,6 grammaa suolaa, joten jos sellaisen syö välipalaksi, täyttyy kolmannes päivän suolan saantisuosituksesta. Toisaalta jos raejuustoa syö vain vähän salaatin lisukkeena, tai sillä korvataan jokin toinen suolaisempi juusto, se onkin hyvä valinta.

”Suolan saannin kannalta on aivan oleellista, kuinka suuren annoksen suolapitoista ruokaa syöt. Elintarvikkeen pinnassa olevan suolan maistaa voimakkaammin kuin esimerkiksi nesteessä olevan. Siksi monet naposteltavat vaikuttavat suolaisemmilta kuin yhtä suolainen kostea ruoka-annos, esimerkiksi pataruoka tai keitto, jonka annos voi olla painoltaan kuivaan ruokaan verrattuna monikertainen”, Liisa Valsta sanoo.

Tästä syystä suolaa kertyy päivän mittaan huomaamatta.
Mitä enemmän tai useammin jotain suolapitoista tuotetta syödään, sitä suurempi merkitys on myös sillä, jos kyseisen elintarvikkeen vaihtaa vähemmän suolaiseen vaihtoehtoon. Onneksi niitä riittää niin muro-, valmisruoka-, kuin leipähyllylläkin. Uudet ruokasuuntaukset muuttavat jatkuvasti suhdettamme suolaan. Esimerkiksi sushin arkipäiväistyminen lisää soijakastikkeen mukana tulevan suolan määrää. Toisaalta leivän kulutuksen väheneminen ja vähäsuolaiset vaihtoehdot pienentävät suolakasaa toisesta päästä.

MITÄ haittaa liiallisesta suolan saannista sitten on? Monet vaikutukset näkyvät vasta pitkällä viiveellä. Siksi harva suhtautuu suolan ripotteluun kovin vakavasti. Toki heti suolaisen ruoan syömisen jälkeen janottaa ja turvottaa. Pitkällä aikavälillä suolaisen ruoan syöminen kuitenkin vaikuttaa verisuonten kuntoon ja nostaa verenpainetta.
”Vaikutukset liian suolaisen ruoan syömisestä tulevat näkyviin usein keski-iässä, kun verenpaine nousee. Se voi aiheuttaa muun muassa sydämen vajaatoimintaa. Sydän ei pääse kunnolla supistumaan ja pumppaamaan verta eteenpäin”, Tuija Pusa sanoo.

Kohonnut verenpaine on yksi keskeisistä asioista myös silloin, kun puhutaan suolan vaikutuksesta aivoterveyteen.
”Tutkimuksissa on viitteitä, että erittäin runsassuolaisella ruoalla saattaisi olla yhteyttä aivoverenkierron vähenemiseen ja verisuonten kunnon huononemiseen, mikä voi puolestaan voisi vaikuttaa suoraan kognitiiviseen kykyyn”, kertoo ravitsemustieteen ja kansanterveystieteen dosentti, tutkija Satu Jyväkorpi Helsingin yliopistosta.
Verenpaineen hoitoon on kehitetty erilaisia ruokavalioita, jossa pyritään rajoittamaan suolan määrää ja lisäämään puolestaan kasvisten ja hedelmien käyttöä. ”Muun muassa kasvisten sisältämä kalium on natriumin vastavaikuttaja. Siksi verenpaineen alentamiseksi ruokavalioon voi olla syytä lisätä kaliumin lähteitä, kuten kasviksia ja maitotuotteita”, Satu Jyväkorpi sanoo.

Runsaalla suolan käytöllä on muitakin haittoja kuin verenpaineen nousu. Se lisää sydän- ja verisuonitautien vaaraa verenpaineesta riippumatta. Runsassuolainen ruoka lisää myös kalsiumin eritystä virtsaan, mikä voi puolestaan altistaa osteoporoosille. Suolaa kertyy eniten päivän pääaterioista. Näissä lihapullissa ei ole lainkaan lisättyä suolaa, parmesaanin tuoma suola ja umaminen maku riittävät. Hyvä ruoka maistuu, mutta sen ei tarvitse maistua suolaiselta. Valkosipulilla maustetut lihapullat kypsyvät herkullisiksi yrteillä maustetussa tomaattikastikkeessa.

ONKO sitten henkilöitä, jotka saavat käyttää tavallista enemmän suolaa? Voiko vaikkapa matala verenpaine oikeuttaa ripotteluun? ”Suolan lisäämistä ei voi suositella kenellekään. Viimeistään keski-iässä liika ripottelu alkaa kääntyä haitalliseksi, kun verenpaine pyrkii nousemaan. Alhainen verenpaine ei suojaa suolan muilta haitoilta”, Tuija Pusa kertoo. Toisaalta ihmisten välillä on eroja siinä, kuinka nopeasti suola vaikuttaa verenpaineeseen.
”Osa on geneettisesti suolaherkkiä. Heillä suola nostaa verenpainetta nopeasti”, Satu Jyväkorpi sanoo.

Myös suolan vähentämisen vaikutukset elimistössä ovat yksilöllisiä. Verenpaineen säätelyn taustalla on monimuotoisia mekanismeja. Siksi ei voi sanoa, kuinka nopeasti muutokset ruokavaliossa vaikuttavat. Asiantuntijoiden mukaan suolan saannin reilu vähentäminen näkyy verenpaineen alenemisena muutamassa kuukaudessa.
Liha kannattaa marinoida itse, koska silloin voi vaikuttaa suolan määrään. Kokeile tätä herkullista nyhtökanaa, jonka marinadiin ei tule lainkaan suolaa.
Suolan tarvetta voi vähentää monella tavalla, esimerkiksi käyttämällä etikkaa, tomaattipyreetä ja reilusti mausteita.
Nyhtöliha tarjotaan usein kastikkeiden ja lisukkeiden kanssa, jotka sisältävät suolaa. Silloin suolan voi jättää lihasta kokonaan pois.

EI ole tarkoitus, ettei suolaa saisi käyttää ollenkaan. Vähentäminen on hyvä ja riittävä suunta. Vähemmän suolaa sisältävän ruoan makuun tottuu muutamassa viikossa. Sen seurauksena tavallisesti suolattu ruoka voikin alkaa maistua liian suolaiselta. Makuaisti mukautuu. ”Suolalla on iso rooli ruoan maistumisessa, koska se korostaa muita makuja. Mutta jospa pääsisimme siihen, ettei ruoan tarvitsisi maistua suolaiselta vaan maukkaalta. Makua pitää olla, mutta sen ei tarvitse tulla suolasta”, Tuija Pusa sanoo. Suolan ripottelu voi olla muun maun kaipuuta. Tai turha tottumus, josta voi päästä irti vaihtamalla pöydässä heilutettavan suolapurkin vaikka pippurimyllyyn.

Näin vähennät suolaa: Kun valmistat ruoan itse, voit säädellä suolan määrää. Valitse valmisruoista vähäsuolaiset vaihtoehdot. Jos lisäät keittoon liemikuution, huomaa, että sen mukana tulee myös suolaa. Sitä on vajaa puolet tavallisen liemikuution painosta. Korvaa suolan tarve lisäämällä jotain umamipitoista. Esimerkiksi murskatut kuivatut sienet tai tomaattipyree antavat makua keittoon, pataan tai kastikkeeseen. Lisäämällä sitruunaa tai tilkan viinietikkaa vähennät suolan tarvetta. Huomioi, että maustetahnat ja -kastikkeet sisältävät usein runsaasti suolaa. Valitse esimerkiksi soijakastikkeesta mieluiten versio, jossa suolan osuutta on vähennetty.
Lisää suola keittoon mieluiten vasta lopuksi. Jos keitossa on perunoita, ne imaisevat itseensä suolan kypsyessään. Näin liemi ei välttämättä maistu riittävän suolaiselta, jolloin suolaa tulee lisättyä tuplasti.
Älä kuitenkaan poista suolaa hiivataikinoista kokonaan. Suola auttaa kohonnutta hiivataikinaa pitämään muotonsa ja toimii esimerkiksi korvapuusteissa vastapainona makeudelle.
Valitse ruokakaupasta vähäsuolaisia tuotteita: juuston, levitteen ja leivän olisi hyvä olla vähäsuolaisia, koska niitä käytetään joka päivä. Tarkista muidenkin usein käyttämiesi elintarvikkeiden, kuten murojen tai leikkeleiden suolapitoisuus.
Jos ripottelet pöydässä, valitse mieluiten mineraalisuola, jossa on vähemmän natriumia verrattuna tavalliseen ruokasuolaan. Älä liioittele senkään kanssa.
Keitä pasta ja riisi ilman suolaa. Kun kastikkeessa on makua, lisukkeen suolattomuutta ei huomaa niin helposti.

Emilia Kolari HS, teksti

Kommentti: Kuuluisan Pekka Puskan suositus on 10 palaa leipää päivässä. Se on se kuitu! Leivästä ei saa luopua, muuten WC on turha investointi. Kuidun määrä on tyytyväisyyden tae.
Melko vaisusti kirjoitettiin eines/elintarviketeollisuuden osuudesta suolan määriin. En malta olla muistuttamatta Michael Pollanin kirjasta "Hyvän Ruoan Puolesta", jossa korostetusti mainittiin ITSE VALMISTETUN RUOAN OLEVAN TERVEELLISINTÄ. Kontrollointi tapahtuu omassa keittiössä eikä ruokintafundamentalisti pysty vaikuttamaan.

Huomata kannattaa, että makeassa on mukana suolaa sen maun parantamiseksi.
Suolavouhottajat saavat puolestani sekä haistaa että maistaa suolattoman ravinnon olemattoman kiihotuksen. Oluen tuottajat ja annosmyyjät korostavat suolan merkitystä asialliseen janoon. Joissain baareissa on aina tarjolla erinomaisia (suolaisia) pähkinöitä, joita virallisetkin ylistävät muka tarpeellisina ravintolähteinä.
Herkkujen eliittiä on savustettu sian kylki suolaisina runsaine läskeineen!
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa