Järjestys valtakuntaan!

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä.

Valvojat: Tri Kuusela Info, Timo Kuusela

Timo Kuusela

Järjestys valtakuntaan!

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 19 Joulu 2018 14:38

Vaan kun ei totella!

Lääkäri Antti Heikkilästä tehtiin valtakunnan sylkykuppi. Ansio kuuluu mahtimedialle nimeltään Helsingin Sanomat.

HS:n valitsema tieteellinen toimikunta ja sen jossit:

1. Jos ansioitunut syöpälääkäri ei tunne solunsalpaajien haittoja - harmi, katastrofi on jos ei niistä potilaita valisteta.

2. Jos ikänsä ”kolesterolia” tutkinut professori (Petri ”kolesteroli”Kovanen) tukeutuu lausunnossaan ”menneen talven” tutkimustietoon viime vuosisadan puolivälistä, tavoite on joku muu kuin vilpitön osaajan mielipide.

3. Jos kardiologi ei ole oppinut tuntemaan Metabolisen oireyhtymän (MetS) aiheuttamia sydäntautiriskejä ja luulee, että päivän epistola ”kolesteri”kokeineen ja ”kolesteroli”lääkkeineen on avain ongelman ratkaisuun, sydän-verisuoni tulevaisuus jatkuu Suomessa synkkänä.

4. Potilasyhdistyksen Suomen Diabetesyhdistys r.y. asiantuntijansa (Pirjo Ilanne-Parikkala apujoukkoineen) pitää hyvää huolta siitä, että tyypin 2 sokeritauti (T2D) lisääntyy ja voi hyvin valtakunnassa.

Kysyn uteliaana, onko raati seurannut kehitystä mitenkä tarkoin, kyllä pitäisi. Pelkkä referaattien luetteleminen ei riitä - niillä fuskataan paljon.
Otan esimerkin: Suomessa kehitetty (ja nyt potilastutkimukseenkin rajoitetusti saatava) Nightingale Oy (http://www.nightingale.fi) on erinomainen (toistaiseksi paras) menetelmä havaitsemaan erityisesti MetS:n aiheuttamia verimuutoksia. Aikaa on kulunut valtavan aineiston merkityksen selvittelyyn.

Tuoreesti julkaistu tutkimus kertoo selvästi uutta tietoa erilaisten kolesterolilääkkeiden (statiinien) aineenvaihduntavaikutuksesta.

https://nightingalehealth.com/news/usin ... nd-statins

Kiinnostavinta tässä on PCSK9 (numerostatiini). Valtavirran väite on, kuta matalampi ”paha” LDL”kolesteroli” on, sitä parempi. Siis niinkuin se pikkulapsilla, (lapsenmielisillä?), villikansoilla ym on. (PCSK9 on ns. monoklonaalinen vasta-aine ”tuhoten” solukalvon kolesterolireseptorit).
Esimerkiksi suuri terveysvaikuttaja, kahden yliopiston geriatrian professori Timo Strandberg on ajanut ”numerostatiinin” käyttöönottoa kuin käärmettä pulloon. Vuotuinen hoitokustannus hirvittää ainakin eläkeläistä. Tuoreita käyttölukuja en tunne.
Oma lyhyt tulkinta yllämainitun tutkimuksen pohjalta on: koko numerostatiini-potti kusi! (taas kerran).

Tarjoan tässä kuppia ja odotan, kuinka sylki alkaa lentää. Antaa lentää.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Re: Järjestys valtakuntaan!

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 19 Joulu 2018 20:41

Skeptikot ovat tämänkin takana.

Ovat peloissaan, siksi hyökkäävät laajalla rintamalla.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 21 Joulu 2018 3:22

Yle pyysi ihan iltauutisissaan klo 20:30 kommentteja Heikkilä-juttuunsa. Nyt niitä on jo lähes 260.

https://yle.fi/uutiset/3-10564561

Keskustelun taso on suorastaan päätähuimaava. Tässä eräs esimerkki:

pseudonyymi4298 20.12.2018 - 10:22
"anonyymi155450 20.12.2018 - 10:12
Lääkkeettomästä elämästä ei saa puhua, ei ainakaan kirjoittaa. Helsingin Sanomien edessä kumartaa S-ryhmäkin."

Jos jättää perheensä rokottamatta, huudellaan huostaanottoa ja vankilaa ja syytetään lapsenmurhaajaksi. Jos parantaa syöpää huljuttelemalla varpaita jugurtissa, on itsenäisesti ajatteleva älykkö, joka ei suostu ison pahan lääketeollisuuden koekaniiniksi.

Helsingin Sanomat oli haastatellut asiantuntijoita juttunsa perustaksi. Kuka tahansa voi siis toistaa Hesarin tekemän tutkimustyön ja verrata tuloksia, eikä tarvitse tulla heti huutelemaan jotain itsekseen kehittämiä perusteettomia salaliittoteorioita verovaroin pyöritetylle uutissivustolle.

Helsingin Sanomat ja S-ryhmä pyrkivät tuottamaan taloudellista tulosta. On siis ihailtavan selkärankaista ottaa myös yhteiskunnallista vastuuta tällaisessa asiassa, eikä vain myydä kaikkea mitä idiootit ostavat.

Tomppa

ViestiKirjoittaja Tomppa » 21 Joulu 2018 4:07

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 20 Joulu 2018 16:18
https://www.anttiheikkila.com/blogi/tem ... e-tehtiin/

Olen sitä mieltä, että isoissa linjoissa Antti Heikkilä on oikeassa, mutta hän esiintyy usein tarpeettoman
kärjekkäästi ja oikoo mutkia. Mutta yllä mainittu Heikkilän bloggaus on harvinaisen sivistynyt ja kiihkotonkin
yhteenveto hänen omasta tilanteestaan.

Hesarin ylimielinen käyttäytyminen osoittaa lehdistön ja median hidasta rappeutumista.

Tuo Heikkilän mainitsema Heine-sitaatti on erittäin osuva. S-ryhmän päätös kirjan "polttamisesta" on naivi ja
populistinen. Muistellaan vaikka kaukaista Juhannustanssit -kirjaa. Julkisen teilauksen (kirkko, arkkipiispa, jne.)
jälkeen kyseinen opus luettiin tarkasti joka pirtissä. Ja jos päivittäistä jauhelihaa ja maitoa myyvä puolimonopoli
S lakkaa myymästä kirjaa, ei kirjan - tai sisällön - saatavuus värähdä siitä mihinkään. Maine ja kiinnostus vain kasvaa.
Onnenpotku kirjalle ja kirjailijalle.

Prof. Knuuti näilläkin sivuilla jo tunnetaan, mutta Vladimir Heiskasesta en olisi osannut uskoa mitä
kuulimme. Olkoon sitten totta edes toinen puoli.

Valtsu

ViestiKirjoittaja Valtsu » 28 Joulu 2018 16:42

Tomppa kirjoitti:Prof. Knuuti näilläkin sivuilla jo tunnetaan, mutta Vladimir Heiskasesta en olisi osannut uskoa mitä
kuulimme. Olkoon sitten totta edes toinen puoli.

En yleensä lue Hiilaritietoisia tai siis VHH-terveysravintoa mutta tulin katsomaan onko Heikkilän levittämä virhetieto levinnyt tänne.

Täällä on vastineeni Heikkilän tekstiin: https://valtsuhealth.blogspot.com/2018/ ... eviin.html

Musta on jotenkin absurdia, että kun olen tyytyväisenä hammaslääketieteen opinnoissani enkä juuri tunne Knuutia hlökohtaisella tasolla, niin Heikkilä keksii jonkun tarinan että Knuuti olisi ihastunut minuun ja olisi auttanut minua pääsykokeen kanssa. Jumalauta mitä soopaa.

Tuo väite töihin hakemisesta oli käsitelty karppausfoorumilla jo lähes 3v sitten, kuten vastineessa selostankin linkin kera. Pian sen jälkeen kun julkaisin "Antti Heikkilä ja loputtomat asiavirheet" -kirjoituksen, niin ikivanhaa sähköpostiani Rasalakselle käytettiin aseena minua vastaan syyttäen että olisin myös "vaatinut" rasalaksen työntekijän palkkatietoja. Julkaisin karppausfoorumilla kyseisen sähköpostiviestin sisällön kaikkien nähtäväksi osoittaakseni että tämä nimeltä mainitsematon Rasalaksen työntekijä valehtelee. Kyseinen tyyppi on varovaisen tulkintani mukaan riehunut tälläkin foorumilla nimimerkillä kiritek vuosia sitten.

Päätän vastineeni näin:

"Tässä vaiheessa olisi hyödyllistä kysyä: miksi Heikkilä ylipäätään käy henkilöön?

Ainoa toimiva tapa vastata väitteisiin 400 asiavirheestä kirjoituksissaan on kumota ne asia-argumentein. Mikään määrä henkilöihin meneviä väittämiä ei aja sitä asiaa. Henkilöön menemistä pidetään tavallisesti ainoastaan merkkinä siitä, että varsinaiset argumentit ovat loppu."

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 28 Joulu 2018 18:15

Hei Valtsu,
mehän joskus juteltiinkin meillä kotona.

Itse asiaan:
Tuntuu vanhasta lääkäristä tosi uhkaavalta, kun valtakunnan päämedia (HS) hyökkää koko arvovallallaan valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä esittävää kollegaa vastaan, esityksessään olkoon virheitäkin, muitakin kuin kirjoitus tai pilkkuvirheitä. Hyökkäyksen tyyli oli ala-arvoista yhteydestään erotettujen lauseiden ja pinnallisten auktoriteettikommenttien ryydityksin.
Tästä päädyin itsekin vähän jyrkkään vastakommentointiin.
Asiaa pohdittiin myös Lääkärilehdessä, jossa varsinainen keskustelu mm vanhakantaisesta ja nykyisestä ”kollegiaalisuudesta” käytiin teemaan liittyneessä suljetussa osiossa.

Uskon, ettet itsekään ml. siteeraamasi asiantuntijat tyrmää käsitteitä vhh tai keto(geeninen)ravitsemus jotenkin epäkelpoina tai hylättävinä.
Itse yritän kirjoitta näiden puolesta. Ja olen itse itselleni tärkein esimerkki näiden tehosta/voimasta, kun levollisin mielin odottelen 80-vuotis syntymäpäiviä. Asian piti olla vallan toisin 02.01.-92. Sitäpaitsi vhh (jne) asian puolesta puhuvien asiantuntijoiden määrä maailman laajuisesti ei ole vähäinen puhumattakaan sen kasvusta kaiken aikaa.

Mataboliahäiriöiden aiheuttamiksi luetaan jo iso joukko sairauksia. Tunnetuimmat ovat T2D ja sepelvaltimosairaudet, ja ne jo yksinkin riittäviä rasitteita kansakunnan(-kuntien) tasolla sekä yksilöterveyden että talousnäkökulmasta. Kuitenkin koko ajan ongelmat näyttävät vain kasvavan. Niiden selvittelyssä/ratkomisessa jokainen tiedon muru tulee hyödyntää. Näyttääkö nyt sitten siltä nuoren uteliaan mielestä?

Seurattuani lääketiedettä noin pari kertaa kalenteri-ikäsi ajan, olen törmännyt vähän samanlaisiin ”kuvioihin” aiemminkin. Ostoakin on yritetty soveltaa. Ehkä siksi koin puhuttelevaksi linkin takana olevan elokuvan olematta faktan/fiktion osuuksista varma. Ainakin sen koin, kuinka Matti Sulamaa pyrki auttamaan omilla keinoillaan näitä onnettomia.
Kunnia Matin elämäntyölle!
Jostakin syystä olen tullut arvostukseni jakamisessa kovin kriittiseksi. Nyt ei ole juuri ehdokkaita tosin joitakin ns. suorittavan työn puolella.

https://www.netflix.com/title/80104330? ... d=13752289
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Tomppa

ViestiKirjoittaja Tomppa » 28 Joulu 2018 21:53

Moi Valtsu

Tervetuloa näille palstoille, minunkin puolestani. Otin asiakseni vastata, kun tässä juuri viittasit kommenttiini.

Yritin siis sanoa, että olen aiemmin lukenut bloggauksiasi ja pitänytkin niistä. Sen valossa Antti Heikkilän kertoma tuntui aika yllättävältä. Mutta kun nyt itse edellä kiistät väitteet, omissa nimissäsi, niin ei minulla ole syytä enempää epäillä. Teillä näyttää olevan keskinäisiä skismoja, joita en tunne enkä haluakaan tietää.

Mutta Valtsu hyvä, nähkäämme metsä puilta. Vaikka Antti Heikkilä on julkisuuden kautta nähtynä kulmikas persoona, ei hänen perussanomaansa käy kiistäminen. Fiksuna ihmisenä varmaan tajuat sen.

Edellä tri Timo Kuusela summeerasi hyvin itse substanssin, ei siitä sen enempää.

Antti Heikkilä käy rohkeaa ja leppymätöntä sissisotaa ylivoimaa vastaan. Samaa sotaa joutuu käymään esim. tri Malcolm Kendrick, jonka Wikipedia-sivustoa trollataan. Nyt myös tri Aseem Malhotra jne. Vie aikansa, mutta totuus tulee voittamaan.

Sanot aivan oikein: "Henkilöön menemistä pidetään tavallisesti ainoastaan merkkinä siitä, että varsinaiset argumentit ovat loppu." Sama pätee myös sensuuriin, vielä vahvemmin. S-ryhmä, K-ryhmä, mitä vielä onkaan, kieltäytyvät myymästä kirjaa. Säälittävää. Jos on monopoli piimän myynnissä, tiedon liikkumista ei noilla junteilla ole onneksi kykyä estää. Ja sama pätee Hesariin kuten Timo jo sanoi.

Valtsu

ViestiKirjoittaja Valtsu » 29 Joulu 2018 0:15

Kiitos asiallisista vastauksista, Timo ja Tomppa.

Timo, olen täysin samaa mieltä kanssasi tästä asiasta:
Metaboliahäiriöiden aiheuttamiksi luetaan jo iso joukko sairauksia. Tunnetuimmat ovat T2D ja sepelvaltimosairaudet, ja ne jo yksinkin riittäviä rasitteita kansakunnan(-kuntien) tasolla sekä yksilöterveyden että talousnäkökulmasta. Kuitenkin koko ajan ongelmat näyttävät vain kasvavan. Niiden selvittelyssä/ratkomisessa jokainen tiedon muru tulee hyödyntää. Näyttääkö nyt sitten siltä nuoren uteliaan mielestä?

Kiitos myös siitä vuosien takaisesta kutsusta kylään - jäit mieleen todella mukavana/reiluna ihmisenä. En ole jälkikäteen seurannut merkittävästi tämän keskustelupalstan menoa. Oma kontribuutioni VHH-keskusteluun on ollut todenäköisimmin enimmäkseen negatiivinen, vaikka toisaalta ajattelen henkilökohtaisesti VHH:sta myönteisesti ja koen että rasvan käyttöön merkittävimpänä kalorilähteenä suhtaudutaan yleisesti suhteettoman epäluuloisesti.

Alan ymmärtää tuota HS:n juttua koskevaa kritiikkiä. Itse ensin ajattelin, että onpa hyvä että valtamedia vihdoin ylipäätään edes käsittelee aihetta. Jälkikäteen ajatellen yhden aukeaman HS-juttu ja siihen liittyvät kirjojen poisvedot ovat kuitenkin melko suppea tapa käsitellä näin monimutkaista kokonaisuutta. Vähän toisaalta luulen että HS-jutun jälkeinen "hesarin paskajuttu" -blogitekstikin kyllä signaloi ulospäin, että kirjailijan jutuissa voi olla jotain mätää. Ja edelleen, kyseessä on kirjan painos jossa on kiistatta paljon asiavirheitä. Ideaalitilanteessa sellaiset siivotaan pois hyllyiltä, ja kirja laitetaan korjausten jälkeen takaisin hyllylle.

Olen todennut jo muualla, että haluaisin omankin kritiikkini herättämän huomion suuntautuvan ensisijaisesti niihin kyseisiin kirjan väitteisiin (~70kpl) jotka otan esille, eikä suinkaan kaikkiin AH:n väitteisiin, joiden joukossa on useita helmiäkin. Kun ne spesifit kritiikit huomioitaisiin asiallisesti, voisin sanoa että lukekaa Lääkkeetön elämä, kirja on kiinnostava ja asiasisällöltäänkin kelvollinen. Erinomaiseksi kehuisin, jos tarkistuskierroksella viitsittäisiin käydä myös kirjan ne ~35 kohtaa, jotka jätin asiavirhelistasta pois, mutta jotka ansaitsisivat mielestäni tulla selvästi huomioiduksi tietokirjan oikoluvussa.

Mä haluaisin sanoa että AH:n perussanoma on hyvä. En kuitenkaan oikein kykene tekemään sitä päätelmää hänen ravitsemustieteellisten ajatusten osalta, koska niissä on mukana niin paljon vääriä päätelmiä ja päättelytapoja, joita en pidä missään nimessä kannustettavina. Meidän terveyskeskustelun pitäisi perustua huolelliseen perehtymiseen ja siitä syntyvään asioiden ymmärrykseen.

Sanon että AH:n toiminnassa radikaali asenne ja kunnianhimoiset tavoitteet ovat se juttu. Meillä on nykyään ravitsemusterapeutteja ja lääkäreitä jotka kyllä sanovat julkisuudessa, kuinka roskaruoka kaupoissa ovat haitaksi ja elintarviketeollisuus ajaa omaa etuaan. Mun mielestä nämä jo tutuiksi käyneet kliseet eivät ole riittäneet tähän asti edes herättämään kunnollista keskustelua aiheesta, saati aktivoimaan ihmisiä yhteiskunnallisen muutoksen puolesta.

Toinen asia jota pidän todella ansiokkaana AH:n jutuissa on se, että hän yrittää katsoa asioiden kokonaisuutta ja pyrkii käsittelemään kirjassaan ruoan lisäksi ravintolisiä, liikuntaa ja sairausmekanismeja kohtuullisen yksityiskohtaisella tasolla. Minusta tutkijamaailmassa on ihan käsittämätön tapa fokusoida yksittäisiin tutkimuskysymyksiin. Harvassa on tutkija, joka esimerkiksi ymmärtää yhtäaikaa kattavasti sekä ravitsemustiedettä että sairausmekanismien tutkimusta kuten siis esim mitokondrio-/insuliini-/P2-reseptori-/inflammaging-juttuja.

Jos minulta kysytään, tarvitsemme tähän yhteiskuntaan asiantuntijoita jotka:
● kertovat että nykyään tiedetään terveestä syömisestä enemmän kuin koskaan, ja samalla lihavuutta on enemmän kuin koskaan
● kertovat että metaboliset sairaudet tappavat ennenaikaisesti (todnäk) enemmän ihmisiä kuin sota/terrorismi/onnettomuudet
● kertovat että muutokset väestön hiilari-/rasva-/sokerikulutuksessa eivät riitä selittämään muutosta
● kertovat että ruokaympäristömme on katastrofi - ihmiselle tulee nälkä kun liian maittavia ruokia on jääkaapissa/työpaikkaruokalassa saatavilla
● kertovat että normimme ovat ongelmallisia - että suklaa-/pullatarjoilun tuominen työpaikan kahvihuoneeseen on osa ongelmaa
● kertovat että sairaalakahvioita, joiden tarjonnasta 90% on makeisia/leivonnaisia/sokerijuomia, pitäisi boikotoida kunnes tarjonta muuttuu
● kertovat että lihavuuden ja metab. sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon on toimivia ratkaisuja, ja osaavat motivoida koko kansan niiden äärelle
● kertovat että VHH on yksi ratkaisu jota kannattaa kokeilla, vaikkapa välimerellisesti oliiviöljyyn painottaen

Mitä tulee noihin AH:n väitteisiin minusta, en koe taustalla olevan mitään mainittavaa skismaa. En ole hänelle katkera oikein mistään. En muutenkaan oikein osaa vihata ihmisiä hlökohtaisesti.

Tällä hetkellä olen toki motivoitunut kritisoimaan AH:n viimeaikaista toimintaa kuten vaikkapa minuun ja muihin kohdistunutta halventavaa ja monelta osin virheellistä kirjoittelua, mutta kyse ei ole niinkään vihasta vaan tarpeesta reagoida syytöksiin sekä asiattomaan käytökseen ja yrittää toisaalta myös kontribuoida aihetta ympäröivään julkiseen keskusteluun jossa olen ollut vuosikausia mukana.

Mun oma vuoden 2016 blogikirjoitukseni ei sekään ole mikään pyrkimys osoittaa vihaa tai halveksuntaa vaan se on tarkoitettu ensisijaisesti arvosteluksi hänen toimintaa kohtaan. Sen otsikkovalinta (loputtomat asiavirheet) on ollut retorinen valinta nykypäivän someen, toimiva mutta kiusallinen. Silloin oli jo tiedossa, että AH tuppaa sivuuttamaan/sensuroimaan arvostelua, joten yritin tehdä arvostelun näkyväksi.

Lueskelin äskettäin vanhoja keskustelupalstaviestejäni palauttaakseni paremmin mieleen, mitä olen ajatellut 6-8 vuotta sitten hänen ajatuksistaan. Käytännössä tuolloinkin ihmettelin joissakin kommenteissani ääneen hänen oudolta kuulostavia väitteitään, ja hänen tapaansa suhtautua kritiikkiin. Kun itse julkaisin kritiikkini hänen diabeteskirjastaan vuonna 2014, huomasin että hän ei reagoi siihen mitenkään, ja sama linja kritiikin sensuroimisen ja virheväittämien kanssa jatkui ihan samalla tyylillä kuin ennen arvosteluani. Tämän jälkeen kokeilin vuoden 2016 blogikirjoituksellani ja excel-taulukollani nostaa oikein reippaasti näkyviin kyseisen ongelman ajatellen hänen lopulta tunnustavan asian ja nostavan hitusen oman kirjoittelunsa standardeja. Tilanne kuitenkin eteni asteittaisesti tällaiseen konfliktiin, jossa hän edelleenkin kuvaa kritiikkiäni tuulesta temmatuksi trollaukseksi.

Tomppa

ViestiKirjoittaja Tomppa » 29 Joulu 2018 15:29

Valtsu,

jos (toivottavasti kun) nouseva lääkäripolvi ajattelee edes osittain samansuuntaisesti kuten yllä kirjoitat, olen kovasti huojentunut. Nyt ns. puikoissa oleva (käypä hoito ym.) lääkäri-ikäluokka on jo menetetty, vanha koira ei uusia temppuja opi eikä myöskään halua oppia.

Väsynyt klisee tähän on se nuoren Max Planckin suuhun laitettu väite, että "tiede uudistuu vain yhdet hautajaiset kerrallaan".

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 29 Joulu 2018 15:38

Valtsu kirjoitti:Kiitos asiallisista vastauksista, Timo ja Tomppa.

Timo, olen täysin samaa mieltä kanssasi tästä asiasta:
Metaboliahäiriöiden aiheuttamiksi luetaan jo iso joukko sairauksia. Tunnetuimmat ovat T2D ja sepelvaltimosairaudet, ja ne jo yksinkin riittäviä rasitteita kansakunnan(-kuntien) tasolla sekä yksilöterveyden että talousnäkökulmasta. Kuitenkin koko ajan ongelmat näyttävät vain kasvavan. Niiden selvittelyssä/ratkomisessa jokainen tiedon muru tulee hyödyntää. Näyttääkö nyt sitten siltä nuoren uteliaan mielestä?

Oma kontribuutioni VHH-keskusteluun on ollut todenäköisimmin enimmäkseen negatiivinen, vaikka toisaalta ajattelen henkilökohtaisesti VHH:sta myönteisesti ja koen että rasvan käyttöön merkittävimpänä kalorilähteenä suhtaudutaan yleisesti suhteettoman epäluuloisesti.

Satutko Valtsu muistamaan, että käänsit neljä vuotta sitten seuraavan tekstin?

Mitokondrioiden toimintahäiriöt ja krooniset sairaudet

http://valtsuhealth.blogspot.com/2014/1 ... ot-ja.html

Tällä palstalla on useasti kysytty, koska päästään asiaan eli mitokondrioihin....
Timo Kuusela kirjoitti:
Salotorppia myöten tunnetaan ”kovien eläinrasvojen terveyttä vahingoittava vaikutus”.
Ruuasta ja hienostelemalla ”makroravinteiden terveysvaikutuksista” tunnutaan myös tiedettävän kaikki, jos uskoo huippuasiantuntijoiden mielipiteitä ja virkakunnan edelleen välittämää käytöspakkoa = ravitsemussuosituksia.

Oli siis korkea aika aloittaa varsinaisesta asiasta puhuminen, vaikka tämäkin ”väärän koivun kautta”. Varmaan joku asema äidiltä (ja vain äidiltä) lapsen perimää viallista mitokondrioperimää (mito- / mDNA) tullaan korjaamaan tulevaisuudessa. Työtä on vielä tehtävä sen eteen.

Anu W:n mittavalla mitokondrio-osaamisella olisi perustavanlaatuinen merkitys MetS-syntyisten (metabolinen oireyhtymä) elintapa- / kansansairausten ymmärtämisessä ja torjunnassa.

Tiedetään jo, että keto(geeninen)- ravitsemuksen terveyttä korjaava vaikutus perustuu suurelta osalta parantuneeseen mitokondrioiden rakenteeseen ja toimintaan. Sekin tiedetään, että eräät kammoksutut TYYDYTTYNEET rasvahapot signaloivat mitokondrioiden korjautumista ja toimivuuden tehostumista.

Timolla on myös sanoma suomalaisille ravitsemusoppineille....

Timo Kuusela kirjoitti:
Ravitsemustiede (ynnä sponsorit) ja niiden tuottamien elintapasairauksien erikoisesti tyypin 2 diabeteksen lääketieteellinen torjunta/hoito tavoittaa sairauden lääkkeettömän (tai vain metformiini-lääkityn) tilan (remission) 0,1% osalta. USA:ssa suomalaisin voimin käynnistynyt (VirtaHealth) raportoi keto-ravitsemuksella 60% remissio-tuloksen, jonka seurauksena päätutkija (Sarah Hallberg) kutsuttiin asiantuntijana kuultavaksi (toivottavasti ei haukuttavaksi) USA:n korkeimmalle päätöspaikalle. Suomessa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan soisi olevan kuulolle ns herkällä korvalla.

Valtsu

ViestiKirjoittaja Valtsu » 29 Joulu 2018 16:03

Kyllä tuo teksti on sinänsä tuttu, ja olen tässä vuoden mittaan rauhassa luonnostellut yhden dosentin kanssa Duodecim-katsausta jossa käsitellään käytännössä samaa aihetta, tosin hieman B3-vitamiineihin fokusoiden.

Sitä projektia varten on tullut selailtua aivan sairaalloinen määrä katsauksia sairausmekanismeista. Olen edelleen pääpiirteittäin samaa mieltä asioista, mutta nyt tajuan kuinka vaikeaa on monesti edes 'todistaa' mitokondrioiden toimintahäiriön olemassaolo jossakin sairaudessa, koska sille ei ole yhtä selkeää määritelmää, ja jossain Alzheimerin taudissakin esiintyy myös paradoksaalisesti hypermetaboliaa eli lisääntynyttä energiankulutusta, joka saattaa olla varhainen merkki mitokondrioiden toimintahäiriöstä. Myös maksasairauksien suhteen tutkimustuloksissa on esiintynyt useita tällaisia ristiriitoja. Samoin yksi menetelmällinen haaste on, että koe-eläinten sairausmalleissa voidaan ottaa kuolleilta eläimiltä tuoreet kudosnäytteet, mutta eläviltä ihmisiltä on vaikea saada soluja mitokondrioiden toiminnan arvioimiseksi suoraan.

Kaikkiaan koen, että edelleen narratiivi mitokondrioiden toimintahäiriöistä lähes "kaikkien" kroonisten sairauksien takana on ihan mukava/kelpo, mutta tieteellisesti katsoen lievä sekasotku. :?

Tässä muuten tällainen tekemäni kooste, josta löytyy paljon yleiskatsauksia inflammagingiin ja mitokondrioiden toimintahäiriöihin liittyen: https://docs.google.com/presentation/d/ ... sp=sharing

Olen jutellut pari kertaa Anu W:n kanssa, koska hän on viereisen tutkimusryhmän johtaja. Hänen ryhmässään tuntuu olevan tällä hetkellä aika paljon fokusta ihan perustutkimukseen, eikä lihavuuteen liittyvät laajemmat kuviot taida olla päällimmäisenä huomion kohteena. Olisi kiva nähdä enemmän selvästi kliinisiä teemoja siellä. Pietiläisen ryhmässä puolestaan ollaan lähempänä lihavuuteen liittyviä biologisia peruskysymyksiä.

Tomppa

ViestiKirjoittaja Tomppa » 29 Joulu 2018 16:24

Monille tämän palstan lukijoille lienee tuttu bloggaaja Peter "The Hyperlipid" eli Petro Dobromylskyj, englantilainen eläinlääkäri.
http://high-fat-nutrition.blogspot.com/
Hän on vuosien varrella kirjoittanut paljon mm. mitokondrioiden roolista, insuliinista, ravinnosta ja vhh:sta. Ellei ole tuttu, kannattaa tutustua.

Paluu