Schwarzbeineilua/apua kaivataan

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

Schwarzbeineilua/apua kaivataan

ViestiKirjoittaja Varpu » 24 Huhti 2007 15:39

Hei Varpu,

K?sitin, ett? sin? olet pidemm?n linjan schwarzbeinilaisia? Olen hieman ongelmissa oman diettini kanssa ja kysyisinkin, voisitkohan k?yd? karppaus.infon ruokap?iv?kirjassani katsomassa, meneek? t?m? ihan mets??n? Olen kirjoittanut itse gurulle, joka ei vastaa viestiini. Jos et ehdi/jaksa, niin ei se mit??n, apu kyll? on tervetullutta, jos mit??n kommentoitavaa keksit! Ruokap?iv?kirjani l?ytyy linkist?:
http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... highlight=

ja painop?iv?kirjani

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=19322

kiitt?en ja terveisin Lemmu


Laitan t?m?n viestin t?nne foorumin puolelle, koska saattaa olla ett? aihe kiinnostaa muitakin kuin Lemmua.
Viimeksi muokannut Varpu 26 Touko 2007 10:00, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 24 Huhti 2007 15:50

Olen ja en ole... Innostuin Schwarzbeinista joskus 2003-2004, ja olen h?nen kaikki kirjansa moneen kertaan lukenut, mutta EN ole koskaan noudattanut h?nen ruokavaliotaan kirjaimellisesti. Misukisu kyll? tiet?? S:st? ihan siin? miss? min?kin.

On hirmuisen vaikea sanoa, miksi joku dieetti ei jollakulla ihmisell? toimi, mutta yrit?n ottaa kantaa.

Luin sinun ruokap?iv?kirjaketjuasi ja siin? silm??ni pisti runsas rasvan m??r? suhteessa runsaisiin hiilareihin. Schwarzbein on todella h?m?r? tuossa rasva-asiassa, joten ei se ole ihmek??n...

Olen keho/elimist?tyypilt?ni ilmeisesti hyvin kaltaisesi. Olin S:n luokituksen mukaan insuliiniresistentti jonka lis?munuaisten toiminta oli h?iriintynyt, ja oletan nuorempana olleeni my?s PCOS:??n taipuvainen (en koskaan saanut lapsia). Urheilen my?s paljon, sekin meit? yhdist??.

Mulla hiilareitten hyv?nolon rajat ovat 60-120 g. Niill? hiilarim??rill? treenaan tunnin pari p?iv?ss?, melko kovaa.

Rasvoissa mun hyv?nolon rajani ovat karppeja huomattavasti alhasemmalla tasolla, sy?n runsasproteiinisesti en runsasrasvaisesti.

Min? sanoisin siis ett? sy?t liikaa sek? hiilareita (mik?li ne ovat tuolla 150 grammassa, en lukenut ketjua NIIN tarkkaan) ett? rasvoja. Toinen mik? vaikuttaa laihtumattomuuteesi on varmasti stressi. Se saattaa olla se pahin vaikuttaja.

Ja niin ik?v?? kuin se onkin, karpit eiv?t ole kumonneet fysiikan lakeja: kaloriteoria vaikuttaa, joskaan ei niin suoraviivaisesti kuin vastapuolella annetaan ymm?rt??. Eli valitettavasti sinun pit?? my?s tutkia kokonaiskalorim??r?si, suhteuttaa se liikunnan m??r??n ja katsoa sitten sopiva v?hennys. Jossakin viestiss?si taisit siihen viitata (en valitettavasti ehtinyt lukea sit? parikymment?sivuista painop?iv?kirjaa kokonaan). Mik?li tuo puoli on kunnossa, huomautukseni on aiheeton.

Siis ensin stressinhoitoa, nyt otat ihan selv?sti stressi? laihtumattomuudestakin. Mik? toki on hyvin ymm?rrett?v??!

Schwarzbein ei ole paras mahdollinen LAIHDUTUSmenetelm?, se on pikemminkin terveyden palauttamismenetelm?, jota sitten joskus kun terveys on palautunut, seuraa laihtuminen. Schwarzbeinin teorian mukaan elimist?si k?y nyt viel? l?pi tervehtymisprosessia, ja silloin paino saattaa jopa nousta.

Hiilareitten ja rasvan m??rien suhteen on muistettava periaate: mit? enemm?n hiilareita, sit? v?hemm?n rasvaa - ja p?invastoin. Samoin kannattaa muistaa, ett? elimist?lle pit?? j?tt?? MAHDOLLISUUS polttaa sit? vararasvaa. Kaikkea poltettavaa rasvaa ei tarvitse nauttia ruoassa.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 24 Huhti 2007 17:31

Puhut LIS?TYST? rasvasta, mutta ota huomioon ett? valitsemasi ruoka-aineetkin saattavat jo olla rasvaisia. Esim. avokado. Vaihda ruokalusikalliset teelusikallisiin. Laihdutusvaiheessa riitt?? 35 E% rasvasta (esimerkiksi; t?m? tietysti riippuu sinun elimist?st?si, joka on ainutlaatuinen, kuten meill? kaikilla).

Jos hiilarisi ovat noissa m??riss?, en usko ett? niist? tarvitsee tinki?. Eli min? sinuna ottaisin tuon rasvan suurennuslasin alle.

Kaloreita ei pid? laskea liian alas. Joskus paras tulos tulee jo 20% kalorivajeella. Varsinkin kun stressihormonit ovat koholla, ei kannata stressata elimist?? (ja psyyke?) liian v?hill? kaloreilla. Aina pit?? muistaa antaa keholle tarpeeksi ravinteita ja energiaa :). Schwarzbeinhan ei puhu kaloreista lainkaan. H?n toteaa vain, ett? pit?? sy?d? tarpeeksi, sill? hormoneja ei saa j?tt?? n?lk?isiksi.

Kakkoskirjan tuleminen varmaan auttaa sinua, siin? on yksityiskohtaisemmin selvitetty nuo kaikki perusasiat. Kolmoskirjassa suositellaan kaikille isompaa hiilarim??r?? kuin S:n aiemmissa. Jossakin ruokap?iv?kirjasi merkinn?ss? n?in kyll? ett? noudatit tuota vaikeimman aineenvaihduntatyypin hiilarijakoa (15/7,5 g). En sinuna ottaisi paineita noista grammam??rist?.

Itse en ole Schwarzbeinia kirjaimellisesti alkanut noudattaa miss??n vaiheessa juuri siksi, etten jaksa ihmetell? niit? annoskokoja enk? mietti? grammalleen sy?misi?ni. Tosin teen sit? seurannan muodossa parhaillaankin prodexin avulla, mutta se ei aiheuta mulle hilseit? :P.

Minusta Schwarzbeinista kannattaa ottaa vaan niit? periaatteita ja soveltaa kokeilemalla itseens?. Siis niin, ett? muistaa ettei mill??n aterialla sy? pelkk?? proteiinia tai pelkki? hiilareita. Eli S. ei suosittele esim. pelkk?? kananmunaa v?lipalaksi, vaan aina pit?? olla jotakin hiilariakin.

S??nn?llinen sy?minen ja liikunnan m??r?n kohtuullistaminen ovat t?rkeit? juttuja, koska sinulla toi adrenaliini-kortisoli-akseli on (mahdollisesti) stressin vuoksi poissa tasapainossa.

SPII sanotaan t?st? akselista:
"If adrenaline levels and cortisol levels are high, but adrenaline levels are higher than cortisol levels, ure are using up all your biochemicals faster than you can rebuild them.
If both hormone levels are high, but adrenalinelevels are lower than cortisol levels, you use up your proteins and sugars faster, but not necessarily your fats."

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 24 Huhti 2007 18:08

Selke?mm?n kuvan saisit, jos pystyisit seuraamaan ruokavaliotasi niin ,ett? eri ruoka-aineiden TODELLINEN makroravinnesis?lt? otettaisiin huomioon. Toisin sanoen esimerkiksi kokonaisessa avokadossa voi olla (suurinpiirtein) 20 g rasvaa, 3 g proteiinia ja 1,5 g hiilareita.

Onko sinulle prodex-seurantamenetelm? tuttu? Se auttaisi tuossa kuviossa aika tavalla.

Olen itse t?ll? hetkell? tiukisteluvaiheessa, jossa sy?n 80g prodea, 45 g rasvaa ja 120 g hiilareita (reilut 1200 kcal), ja seuraan sy?misi?ni prodexin avulla.

Ilkka Salmenkaita suosittelee sinun kokoisellesi laihdutusajan proteiinim??r?ksi noin 80 g, mutta se on minimim??r?. Enemm?nkin voi sy?d

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 24 Huhti 2007 20:16

S. suhtautuu nihke?sti kaloreitten laskemiseen. Ei kehota miss??n vaiheessa sit? tekem??n:).
Ilmeisesti h?nen oma sy?mish?iri?taustansa vaikuttaa asiassa.

Ja jos sinulla on sy?mish?iri?tausta, en kyll? kehota min?k??n. Kun sinulla jo tuo stressitaipumus on valmiiksi, ei kannata ker?t? stressi? laskemisista.

Kannattaisiko kokeilla semmoisella rennommalla otteella, hiukan vain sniiduilla lis?ttyjen rasvojen kanssa? Ja sy?d? ehdottoman s??nn?llisesti ja joka aterialla proteiineja, hiukan hiilareita ja snadisti rasvaa (v?lipaloissa se *lis?tty* rasva ei ole v?ltt?m?t?nt?, riitt?? prode ja hiilarit).

SPII ei anna sek??n mit??n selkeit? vastauksia, siin? vain kerrotaan perusteellisemmin erilaisista hormonih?iri?ist?, joita virheelliset el?m?ntavat ovat aiheuttaneet. Se kirja siis auttaa YMM?RT?M??N, mutta ei anna edes yht? konkreettisia ev?it? kuin kolmonen...

Ensimm?inen asia on tuo stressinhoito. Niin kauan kuin olet stressaantunut, elimist?si ei siirry parantumisvaihteelle, etk? my?sk??n laihdu.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 25 Huhti 2007 7:01

Jotta ei ihan sotkeennuttaisi, aloitetaanpas alusta :).

Olenko nyt pikalukenut noista ketjuista faktat oikein:

olet 27-vuotias
pituutesi on noin 150 ja paino noin 65
olet stressaaja
sinulla on sy?mish?iri?tausta
sinulla on diagnosoitu PCOS ja saat hormonihoitoa siihen

Ruvetaan purkamaan pala kerrallaan asiaa...

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 25 Huhti 2007 7:18

STRESSI

Olen k??nt?nyt Schwarzbeinin stressiohjeet tuonne Modestyn p?iv?kirjaan. Valitettavasti t?ll? koneellani ei ole alkuper?istiedostoa siit?, joten saat tyyty? otteeseen mun uusimmasta kirjastani (S:?? on kuitenkin k?ytetty yhten? l?hteen? :))

OTE kirjasta Nainen parasta vuosikertaa, Teos 2007

"Stressinhallintaa

Stressi voi olla positiivista tai negatiivista. My?nteist? stressi? ihminen kokee rakastuessaan, ottaessaan vastaan haasteellisia t?it? tai ponnistellessaan urheilusuorituksissa. Kielteinen stressi saa h?net tuntemaan itsens? voimattomaksi ja avuttomaksi arjessa. Aika ei riit?, ja tuntuu, ettei mill??n saa kaikkia ymp?rist?n esitt?mi? vaatimuksia t?ytetyiksi.
Stressi etenee elimist?ss? kolmivaiheisesti. Ensin koetaan h?lytysreaktio: ihmisest? tulee kire? ja hermostunut, h?n r?j?ht?? pienimm?st?kin vastoink?ymisest?. Toisessa vaiheessa stressihormonit, adrenaliini ja kortisoli, k?ynnistyv?t ja yritt?v?t parantaa elimist?n tilaa. Mik?li stressi ylitt?? elimist?n sietokyvyn, seurauksena on erilaisia sairauden tiloja. Vastustuskyky tartuntataudeille romahtaa, verenpaine nousee, keho alkaa ker?t? nestett?, elimist? kehitt?? allergioita ja hermostollisia ongelmia, ja er?iden asiantuntijoiden mukaan jopa diabeteksen tai sy?v?n. (Erasmus 2005)
Krooninen stressi nostaa elimist?n kortisolihormonin tasot pilviin. Kun kortisolia on elimist?ss? liikaa, se synnytt?? jatkuvia sy?mismielitekoja, joita stressaantunut tyydytt?? varsinkin ruoilla, jotka ovat sek? makeita ett? rasvaisia. T?m?n sy?misen seuraukset ker??ntyv?t rasvaksi keskivartaloon. Stressi aiheuttaa my?s toistuvia vilustumisia, unettomuutta, mielialan vaihteluja, p??ns?rky?, syd?mentykytyst?, v?symyst?, iho-ongelmia sek? erilaisia vatsavaivoja ummetuksesta vatsahaavaan. Usein stressaantunut alkaa l??kit? itse??n paitsi ruoalla my?s reseptivapailla l??kkeill? ja alkoholilla.
Suomessa on tutkittu ty?per?isen stressin yhteytt? syd?n- ja verisuonisairauksiin ja havaittu, ett? niill? on selke? syy- ja seuraussuhde. Kun ty?paineet ovat liialliset, ihminen kokee riitt?m?tt?myytt? niiden edess? ja kyvytt?myytt? hallita kokonaisuutta. H?n alkaa oireilla ja pahimmillaan n?m? oireilut johtavat sairastumiseen. My?s organisaation muutokset ja ty?paikan menetys nostavat syd?nsairauksien riski?.


KOTIKONSTEJA STRESSINHALLINTAAN

1)Ty?t
Aseta asiat t?rkeysj?rjestykseen ja karsi tarpeettomat tekemiset kokonaan pois.
Sen sijaan, ett? laatisit itsellesi tuntiaikataulun, laadi itsellesi t?rkeysaikataulu.
Suunnittele ty?si ja tee lista joko mieleesi tai paperille. Aloita jo aamulla hetken rauhallisella mietiskelyll?, mit? tulevana p?iv?n? pit?isi tehd? ja miss? j?rjestyksess? asiat on viisainta tehd?.
Mieti, mitk? asiat voit yhdist?? ja mitk? asiat voit siirt?? muiden teht?v?ksi. Et ole korvaamaton, my?s muut perheenj?senet ja ty?kaverit voivat tehd? osuutensa.
Tee yksi asia kerrallaan, keskittyen juuri siihen, mit? kulloinkin olet tekem?ss?.
Varaa itsellesi aikaa juoksevien asioiden hoitoon (puhelut, s?hk?postit ja niin edelleen). Hoida kaikki pienet juoksevat asiat viivyttelem?tt? saman p?iv?n aikana, niin ne eiv?t tekem?tt?min? j?? painamaan mielt?.
Valitse huolellisesti asiat, joihin reagoit. Kaikki syyt eiv?t ole taistelun arvoisia. Mieti, mill? on merkityst? pidemm?ll? aikav?lill? ja anna toisten kinata pikkuasioista.


2)Vapaa-aika
Varaa aikaa itsesi hemmottelemiseen: k?y kampaajalla, hieronnassa, ota vaahtokylpy?
Varaa riitt?v?sti aikaa nukkumiseen. Mik?li k?yt iltaisin ylikierroksilla, etk? saa itse?si rauhoittumaan, sy? v?h?n jotakin t?rkkelyspitoista (vaikkapa pieni banaani), ota kuuma suihku tai mahdollisesti rauhoittava yrttil??ke, ja k?y nukkumaan t?ysin pime??n ja viile??n makuuhuoneeseen.
Harrasta tai chi?t?, joogaa tai muuta syv?sti rentouttavaa liikuntalajia.
Ymp?r?i itsesi kauneudella, asioilla, jotka ilahduttavat aistejasi.
Vihre?ll?, sinisell?, violetilla ja purppuralla v?rill? on tyynnytt?v? vaikutus ihmismieleen.


3)Kaikkialla
Hengit? syv??n ja rauhallisesti. Rauhallinen hengitys alentaa stressihormonien m??r?? kehossasi.
Suhtaudu asioihin huumorilla. Kunnon nauru rentouttaa ja irrottaa mielen arjen huolista.
El?m?nkatsomuksestasi riippuen mietiskele tai rukoile s??nn?llisesti.
Aseta itsellesi ja l?heisillesi realistisia tavoitteita, niin et pety. Pettymyksen tunteet lis??v?t stressihormonien m??r?? elimist?ss?.
Jaa huolesi yst?vien ja l?heisten kanssa. Sinun ei tarvitse olla maailman tehokkain suorittaja, vaan voit aivan huoletta tunnustaa my?s heikkoutesi."

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 25 Huhti 2007 7:29

Seuraava pala on sitten HRT (hormone replacement therapy). Schwarzbein mainitsee aina vain "ja hormonikorvaushoito, mik?li tarpeen". H?n kuitenkin tarkoittaa LUONNOLLISIA hormonikorvaushoitoja. Luonnollisilla hormonikorvaushoidoilla tarkoitetaan oikeammin luonnollisen kaltaisia hormonikorvaushoitoja. Niiss? k?ytet??n tavallisesti hormonivoidetta, joka on molekyylirakenteeltaan t?ysin identtinen ihmisen omien hormonien kanssa.
Suomesta on todenn?k?isesti vaikea l?yt?? l??k?ri?, joka ymm?rt?isi n?ist? hoidoista mit??n. Suomessa on totuttu k?ytt?m??n synteettisi? hormonikorvaushoitoja.
Suomen kielell? luonnollisista hormonikorvaushoidoista on pieni maininta Jenny Murrayn Kuumat aallot -kirjassa ja mun uusimmassa laajemmin, mutta vaihdevuosin?k?kulmasta.

Englanniksi l?yd?t parhaiten itsellesi sopivaa tietoa t??lt?

http://www.hormonewell.com/

Dr. Randolph on kaamean omahyv?inen ?ij?, joka uskoo olevansa Jumalan lahja maailman naisille, mutta kun sen suodattaa, h?nen viestins? on asiaa.

Munasarjakystista k?rsiville h?n suosittelee luonnollista progesteroni- eli keltarauhasvoidetta 1/4-1/2 tl aamuin illoin kierron 8-26 p?ivin?.

Jos/kun sinulla on jo l??kitys p??ll?, en tietenk??n suosittele ett? omin p?in muuttaisit sit?. Mutta jos asia kiinnostaa, tutustu Randolphin sivuihin ja juttele l??k?risi kanssa.
Viimeksi muokannut Varpu 25 Huhti 2007 7:40, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 25 Huhti 2007 7:39

Kolmas pala on sitten tavoitteesi.

Olenko ymm?rt?nyt oikein, ett? ensisijainen tavoitteesi on saada hormonitoimintasi tasapainoon, ja vasta toissijainen tavoitteesi on laihtua? Kun noista yo. viestiketjuista sai kuvan, ett? laihtuminen oli sinulle t?rke? tavoite. Siksi keskityin alkuviesteiss?ni siihen.

Mutta kun l?hdet??n hormonitoiminnan tasapainottamisesta, silloin t?rkeint? on sy?d? s??nn?llisesti ja monipuolisesti. Nuo ohjeet mit? annoit alkup??n viesteiss? p?tev?t muilta osin, paitsi ettei kalorien laskemiseen ja niist? nipist?miseen kannata menn?.

PCOS-naiset hy?tyv?t hiilaritietoisesta ruokavaliosta. Voisitko ajatella, ett? sen sijaan ett? hikoilisit niiden puolikkaitten perunoitten ja grammojen kanssa, ryhtyisit sy?m??n rennommin hiilihydraattitietoisesti? Olethan jo pari vuotta asiaa opiskellut, kyll? sinulla varmasti hiilarim??r?t ovat jo takaraivossa ilman ett? niit? tarvitsee grammalleen pohtia.

Se, mill? kehosi saisi polttamaan rasvaa, on jo ongelmallisempi juttu. Tied?n, ett? standardivastaus t?h?n on runsasrasvainen ketogeeninen dieetti, mutta olen k?yt?nn?ss? n?hnyt, ettei se toimi likik??n kaikilla ihmisill?. Minusta vaikuttaa silt?, ett? sin? kuulut siihen joukkoon, joilla se ei toimi. Siksi suosittelen lis?tyn rasvan m??r?n v?hent?mist?.

Schwarzbein painottaa kirjoissaan, ett? jos hormonit ovat pahasti pois tasapainosta, parantuminen saattaa kest?? - ei pelk?st??n kuukausia, vaan jopa vuosia.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron