Vatsavaivoja

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

hyvään oloon

Vatsavaivoja

ViestiKirjoittaja hyvään oloon » 07 Huhti 2007 23:25

Hei!

Aikaisemmassa viestiss?ni hehkutin erinomaista oloani uuden ruokavalioni parissa. No, siihen menness? ei vatsaani ollut kouristellut kuin vasta kerran.
Mutta nyt on voimakkaat yl?vatsakivut jokap?iv?isi?. Miss?k?h?n vika? Kivut tulevat yleens? vajaa puoli tuntia ruokailun j?lkeen ja ovat nyt kahtena p?iv?n? olleet todella tuskallisia. T?n??nkin ihan kylm? hiki kihosi otsalle ja kivut jatkuivat aaltomaisina useamman tunnin.
Lounaaksi ei ollut mit??n ihmeellist? vaan ihan uunissa kypsennetty? lohta, juustogratinoitua kukka- ja parsakaalia ja salaattia tomaatin ja kurkun kera. Juomaksi kivenn?isvett?.

Kipu tuntuu siis yl?vatsassa eli vaikuttaa niinkuin kyse olisi ruansulatusongelmista vatsalaukussa. Tulee puistattava ja oksettavakin olo, mutta kuitenkaan ei okseta.
Vatsa toimii muuten oikein hyvin ja normaalisti.
Ja t?n??nkin noin kolmen tunnin kipuilun j?lkeen olo on ollut hyv?... tosin en ole juurikaan uskaltanut sy?d? mit??n...

Onko muut t?rm?nneet samanlaisiin oireisiin ja miten ruokavaliota pit?isi s??t?? jotta vaivasta p??sisi eroon. Mill??n en haluaisi palata vanhaan tapaan, perunan ja leiv?n pupeltamiseen :)

Hyv?? P??si?ist? kaikille toivottaa
-Hyv??n oloon-

hiilaritietoiset

ViestiKirjoittaja hiilaritietoiset » 08 Huhti 2007 8:09

Min? sain ihan alussa nelj?n p?iv?n vatsataudin, mutta sen j?lkeen helpotti ja olosta tuli mit? parhain.

Paitsi nyt: s?in eilen huomattavan m??r?n hiilihydraatteja ja olen ravannut vessassa pitkin y?t? - vatsa temppuilee. J?rkytin vehn?tt?m?ksi ja sokerittomaksi oppineen elimist?ni kunnon hiilarit?r?yksell? ja se iskee nyt takaisin. 8)

pete

ViestiKirjoittaja pete » 08 Huhti 2007 13:18

Oletko ruvenut sy?m??n jotain jota et ole aikaisemmin sy?nyt?

Minulla esim pienikin m??r? selleri? pist?? mahan sekaisin ja heti.

Samoin noi viljat saattavat aiheuttaa nykyisin kouristuksia vatsassa.

Narf

ViestiKirjoittaja Narf » 08 Huhti 2007 22:39

Min? olen karpannut yli vuoden, mutta viime p?ivin? minulle on iskenyt pari kertaa ruokailun j?lkeen yl?vatsaan aivan kamala kipu. Ei mit??n v??nt?mist?, vaan sellainen laaja kipu. Oikeasti koskaan en ole sellaista aikaisemmin kokenut, kylm? hiki kihosi otsalle. Katsoin mit? olin sy?nyt tuolloin, ja huomasin, ett? olin sy?nyt herkkusieni? molemmilla kerroilla. Lueskelin netist? eri vatsavaivoja, ja aloin mietti? voisiko esim. sapessa olla vikaa. Sappivaivaisilla esim. tuorekurkku ja herkkusienet ei kai sovi.

Minullakin tuo kipu kesti sellaiset kolmisen tuntia. Ja olo oli hieman kuvottava, kun kipu oli niin kova. Ja tosiaan kyse ei ollut mist??n vatsan sekaisin menemisest

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 09 Huhti 2007 7:27

Minulle tuollainen sappityyppinen kipu ja kuvottava olo saattaa tulla (liiasta) rasvasta ja kookos?ljyst?. Esimerkiksi niin kutsuttu Heikkil?n suklaa aiheuttaa sen takuuvarmasti.

hyvään oloon

ViestiKirjoittaja hyvään oloon » 09 Huhti 2007 15:51

Kiitos vastaukisista!

Sappioireet ei kyll? tullut ollenkaan mieleen. En ainakaan muista ett? aikaisemmin mulla olisi ollut samanlaisia oireita, ei ainakaan s??nn?llisesti. Aikaisemmin liian rasvainen ruoka ja varsinkin liika maitosuklaa, aiheutti kyll? vatsakipuja jotka sitten johtivat ripulointiin, mutta n?m? viimep?iv?iset kivut ovat olleet ihan erilaisia.

Eilen ja viel? t?n??n ei ole kipuja ollut...
Kipua aiheuttavaa ruoka-ainesta en ole viel? keksinyt, mutta nyt otin hoidoksi ruoka-annoksen selv?n pienent?misen. Olen nimitt?in yritt?nyt p?rj?t? kolmella kunnon ruoalla p?iv?ss? ilman v?lipaloja. Nyt sitten sy?n aamiaiseksi, lounaaksi ja p?iv?lliseksi v?hemm?n ja lis??n muutaman v?lipalan p?iv?annokseen. Ainakin n?in lyhyell? kokelulla se on toiminut.

Mun yksi ongelma on kolmivuoroty?. On v?lill? hankala sovittaa ruokailuja ep?s??nn?lliseen vuorokausirytmiin. En nimitt?in pysy y?ll? sy?m??n muuta kuin jotain kevytt? ilman ett? vatsaan kertyisi tuhottomasti ilmaa ja alkaisi liikaa v?sytt?m??n. Enk? my?sk??n pysty sy?m??n aamulla y?vuoron j?lkeen juuri mit??n tai muuten ei uni tule silm??n t?yden vatsan viedess? huomion. Eli y?vuoroviikko menee p??s??nt?isesti jugurtteja lipitt?ess? ja yhdsell? l?mpim?ll? kunnon ateralla. Mutta onhan t?ss? el?m? aikaa opetella itselle se luontaisin tapa :) T?l? hetkell? t?rkeint? t?ss? on ett? paino putoaa ja housunkaulus l?ystyy :)

Terveisin,
Hyv??n oloon!

pete

ViestiKirjoittaja pete » 09 Huhti 2007 16:16

Jos kipu on polttavaa voi kyseess? olla refluksi tauti;
maha portti fuskaa ja hapot p??see ruokatorveen joka sitten polttelee.

Yleens? helposti hoidettavissa lanzo (ei en?? t?ll? nimell?) l??kkeiill? (eiv?t en? maksakaanpaljon)

(olen popsinut niit? nyt noin 20 v ja hyvin toimii)

Narf

ViestiKirjoittaja Narf » 09 Huhti 2007 17:13

M? olen my?s huomannut, ett? ehk? tuo kolme kertaa p?iv?ss? sy?minen ei olekaan hyv?, koska silloin pit?? sy?d? isoja annoksia. Vatsakipua ei tule niin helposti jos sy? pienempi? annoksia. Minulla ei ainakaan ole t?ss? kyse refluksitaudista. Kipu ei nimitt?in s?teile ruokatorveen, vaan paremminkin alasp?in, navan yl?puolelle. N?r?styskivun kyll? tunnistan.

Kookos?ljy? olen hiljattain alkanut k?ytt??. Onpa ik?v??, jos se aiheuttaa noita vaivoja. En haluaisi lopettaa sen k?ytt??. Mutta jos se osoittautuu vatsalle ep?yst?v?lliseksi, niin pakkohan se on j?tt?? pois.

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 09 Huhti 2007 19:11

Kookos?ljy ruokalusikallisina aiheuttaa mulle sit?. Ei teelusikallisina. Enig ja Fallon esitt?v?t ett? kookos?ljyyn pit?? totutella pikkuhiljaa. Mulla vaan ei ole ollut tarvetta isontaa annoksia...

Narf

ViestiKirjoittaja Narf » 10 Huhti 2007 9:09

Juu eilen tuli taas tuo kipu, kun olin sy?m?tt? kuusi tuntia. Hirveess? n?l?ss? m?tin vatsan t?yteen, niin johan taas maattiin kohta sohvan pohjalla. Nyt alan sy?m??n useammin siis.

*P*

Re: Vatsavaivoja

ViestiKirjoittaja *P* » 10 Huhti 2007 9:50

hyv??n oloon kirjoitti:Kipu tuntuu siis yl?vatsassa eli vaikuttaa niinkuin kyse olisi ruansulatusongelmista vatsalaukussa. Tulee puistattava ja oksettavakin olo, mutta kuitenkaan ei okseta.

Kuulostaa kovasti niilt? kohtauksilta, mit? min? saan sy?ty?ni kalaa, erityisesti rasvaista sellaista. Ja lohtahan olit tuolloin vedellyt.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Paluu