Kroppa huutaa huomiota

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Varpu
Viesti:

Re: Kroppa huutaa huomiota

ViestiKirjoittaja Varpu » 07 Tammi 2007 21:20

MiuMau kirjoitti:Olin vuosi sitten hyvin h?mill?ni koska terveyteni reistaili todella. Hiukset l?htiv?t, hampaat lohkeilivat ja olin kuolemanv?synyt (nukahdin t?ihinkin istualleni). Vatsan turvotus ja kivuliaat vatsakrampit olivat my?s kiusana. Netist? etsityn tiedon kirvoittamana menin l??k?riin ja pyysin verikoetta jossa katsottaisiin onko minulla keliakiaa. Verikokeen tulos oli negatiivinen. Vasta muussa yhteydess? otettu ohutsuolin?yte osoitti ett? minulla on keliakia. Olin helpottunut mutta kauhuissani. Oli opeteltava uusi el?m?ntapa.

En my?sk??n en?? liiku verenmaku suussa enk? miss??n nimess? suostu laskemaan kaloreita koska se on kohdallani varma tie hulluuteen :roll:

Hienoa, ett? l?ysit t?nne! Oireesi viittasivat selke?sti rasvan ja proteiinin puutteeseen ja vilja&sokeriherkkyyteen. Samoin kuin mahdollisesti "adrenal burn outiin", jolle ei suomenkielist? vastinetta viel? ole. Ilkka Salmenkaita suomensi sen lis?munuaisten toiminnan heikkeneminen, mutta noin kielellisesti se ei ole yht? dramaattinen ilmaus kuin tuo hormonaalinen tila k?yt?nn?ss? :D .

*P*

Re: Kroppa huutaa huomiota

ViestiKirjoittaja *P* » 11 Tammi 2007 10:02

T??ll? toinen keliaakikko. Hyv?, ett? sairaus sinulta l?ydettiin, kumpa vain olisi l?ydetty aikaisemmin.

Gluteenittomat leiv?t eiv?t tosiaan mit??n gourmet- el?myksi? ole, ja niiden ravintoarvo on yleens? melko heikko. Olethan muuten huomannut, ett? vehn?? tungetaan mit??n ihmeellisimpiin paikkoihin, joten tuoteselosteiden kanssa t?ytyy olla tarkkana.

Itse olen el?nyt keliakian kanssa kymmenen vuotta, joten voin vakuuttaa ettei se loppujen lopuksi el?m?nlaatua heikenn?. Ainoat asiat mit? kaipaan ovat ruisleip? ja tapolan musta.

Kropan toipumiseen saattaa menn? melko pitk??nkin, itsell?ni suolinukka palautui kolmessa kuukaudessa mutta esimerkiksi is?ll?ni siihen meni vuosi. Ja niin kauan, kun suolinukka ei ole kunnossa, ravintoaineet imeytyv?t huononlaisesti. Eli oli k?rsiv?llinen.

Kyll? se siit? l?htee.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Anja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anja » 11 Tammi 2007 10:08

Minulla on keliaakikko-yst?v?. Minulle on sangen selv??, mit? h?n voi sy?d? ja mit? ei. Vaikka silloin t?ll?in sy?n leip??, niin t?ysin viljattomien tarjottavien j?rjest?minen ei ole ongelma eik? mik??n. Kuitenkin, vaikka h?n tiet?? ruokavalioni (ja tietysti oman ruokavalionsa) h?nell? on meille tullessaan ev??n? gluteenitonta leip??. Viimeksikin totesi, ett? eiv?t n?m? niin h??pp?isi? ole...

Paluu