ViestiKirjoittaja Hasek » 01 Tammi 2011 19:51
Rohkenen pari rivi? laittaa, kun nyt on reilu 3 viikkoa takana hyvinkin kurinalaista ja t?ysin aiemmasta poikkeavaa ruokailua. Itsen?isyysp?iv?n j?lkeen nappasin itse?ni niskasta kiinni ja siit? alkaa tarina, joka ainakin nyt uudenvuodenp?iv?n? voi hyvin.
Yleens? joulukuu tai pikemminkin juhlakausi (eri syist?) itsen?isyysp?iv?st? loppiaiseen on ollut kompastuskivi pyrkiess?ni alentamaan painoani suositelluille luvuille. Viitisen kiloa joulun tienoossa on aina kostautunut kev?ttalven reenaamiseen ja painon pudottamiseen, voidaan puhua jo miltei ikiliikkujasta. Nyt p??tin leikata tuon takapakin pois v?hent?m?ll? hiilareita, eka kertaa ikin? edes mietin moista. Hyv?n yst?v?n esimerkki sai hereille ja rohkenin poiketa ns. virallisesta ravinto-opastuksesta.
Olen sy?nyt kutakuinkin terveellisesti ja lautasmallia noudattaen ja jopa p?iv?kirjaa pit?en ainakin toisinaan. Paino ei ole l?himainkaan pahimpien aikojen lukemissa ja liikuntaa harrastan runsaasti, jopa kilpatasolla. Leip??, varsinkin rukiista on mennyt aivan valtavasti, perunaa hyvin v?h?n, vain uutena kes?ll? sekin ja mysli? ainakin aamuisin reilusti. Mehuja ja rasvatonta maitoa ruokajuomana ja janoonkin. Paljon kalaa ja eritt?in paljon hedelmi? ja marjoja, lihaa aikalailla harvoin. Rasvatonta jogurttia ja v?h?rasvaisia juustoja jne. Tuskin sy?misist?ni tukkap?llyj? saisin, mutta hiilareitahan noista kertyy todella paljon, helposti yli 200 g p?iv?ss?. Suklaata tietenkin toisinaan ja koko pakkaus riippumatta paketin tai suklaalevyn koosta. Alkoholia ei kulu ollenkaan enk? polta.
Elokuussa k?vin juoksutestiss? ja p??sin nippanappa 3000 metri? cooperissa, joten aivan rapakunnossa en liene, ik?? on kuitenkin 46 vuotta ja tuohon aikaan elopainoa 88 kiloa, pituutta 176. Viime kev?ttalvella pudotin pelk?st??n liikuntaa lis??m?ll? 12 kiloa loppiaisen huipusta ostettuani jopa sykemittarin. Kaikki tallentui muistiin ja on siell? yh?. Yli 80000 kilokaloria ja satakunta kuntosuoritusta, pidin aika rasittavana. Hellekes? aiheutti katkoja kuntoilussa ja j??tel?kin maistui ja hukkasin osan tehokkaan kev?tkauden kevenemisest? ja siis elokuussa vaaka n?ytti 88 kiloa ja siit? hissukseen talvivararavintoa ker?ten itsen?isyysp?iv?n? 92 kg. L??k?ri? en ole tarvinnut m??r?aikaistarkastuksia lukuun ottamatta koko elinaikanani paitsi pari kertaa on porattu rautaa irti silm?st? kun suojalasit ovat unohtuneet metallihommissa. Silti ylipaino harmittaa !
Katsastin ruokakaapin ja pakastimen ruokavarat ja aloitin heti, en edes ?huomenna? ja p??tin pudottaa selkeyden vuoksi pois kaiken arveluttavan ja n?ill?kin sivustoilla neuvotun. Tilasin kirjan ?Laihdu ilman n?lk??? ja huomasin lukeneeni sen yhdelt? istumalta vain hieman noita eri dieettej? loppup??ss? harppoen. Moni asia osui ja upposi omiin tuntemuksiini ja pitk??n aikaani liev?sti ylipainoisena (n. 25 vuotta). Aktiiviurheilija-aikoina (heitot, ottelut, lentopallo ja j??kiekko) painoin 76 ja se on tavoite nytkin. Aika n?ytt??, onnistunko.
Olen aloittanut melko yksinkertaisella menulla. Kalaa ainakin kerran p?iv?ss?, voissa paistettuna, 300-400 grammaa aterialla. Kuhaa, haukea ja seiti? t?h?n menness?, mutta lajivalikoima laajenee monistakin syist? talven edetess?. Aamu alkaa myslin sijaan kananmunilla, pannulla seassa meetvurstia tai lihaa (hirve? tai sika-nautaa). Lehtisalaattia, kurkkua ja kiinankaalia menee entiseen malliin aina reippaasti ruoan ohessa, mutta hedelm?t olen ainakin toistaiseksi j?tt?nyt pois. Kinkku tuli otettua jouluksi pitk?st? aikaa ja sy?tykin viimeist? murua my?ten t?n? p?iv?n?. Kreikkalainen jogurtti (10%) on saanut herkun aseman ja kerran tai kaksi p?iv?ss? herkuttelen tuolla tuotteella lis?ten vain muutamia pensasmustikoita sekaan. Aiemmin s?in koko rasian (250g) mustikoita peli-illan j?lkeen ja toisinaan ihan muuten vaan. Aika rajusti n?kyy olevan hiilareita noissa mustikoissa, vaikkei lis?tty? sokeria olekaan. P?hkin?it? on nyt juhlina p?yd?ll? kupissa ja napsin muutaman silloin t?ll?in melko hyv?ll? omallatunnolla.
P?iv?n kalorim??r? tuppaa j??m??n alle 2000 kalorin ja lienee hiukan kitudieetin piirteit? ilmassa, mutta n?lk?inen en ole ollut sekuntiakaan. Varsinkin pitk?n j??vuoron (2 tuntia) p?ivin? j?? kalorivaje melko suureksi (laskettu kulutus n. 3700). On aika h?mm?stytt?v??, ett? luistin kulkee aivan samalla tavalla kuin vanhoilla sapuskoillakin, ainoastaan tuo ketoosin maku ja haju on aina l?sn?, tosin hissukseen v?heten tai sitten vaan totun itse siihen ? Hiilarien m??r? p?iv?ss? on ollut koko jakson v?lill? 5-20g. Poikkeuksena jouluaatto ja tapaninp?iv?, jolloin p?hkin?iden popsiminen johti noin 25g tasoon, muutoin ei yht??n repsahdusta.
Vaaka on minulla ollut pitk??n paikassa, jossa harjaan hampaita ja k?yn ihan tavan mukaan usein vaakalla tiet?en touhun tarpeettomuuden, mutta huomaten toisaalta muutaman kilon ?putken?, jossa paino liikkuu ruokailurytmin ym. takia. Kuudes joulukuuta siis 92 aamupaino melko tyhj?n?, eilen 87 ! koko v?liaika tasaista laskua. Olen h?mm?stynyt. Vy?st? reik?, pari sentti? jne. Aikaista sanoa enemp??, mutta hyv?lt? n?ytt?? ja liikunta on aika maltillista, noin 3500 kaloria viikossa. Sen voin ainakin sanoa, ett? perinteinen joulupatti on t?n? vuonna v?ltetty ja tuo 11 kiloa vanhaan kisakuntoon lienee realistinen tavoite vaikkapa vappuun menness?. kenties kyselen t??ll?kin neuvoja ja vaihtelua ruokailuun, mutta nyt olen melkoisessa kultakuumeessa tai jopa ?nyt tai ei koskaan?-fiiliksiss? ja jatkan n?in ainakin tammikuun. Sitten kenties hedelmi? takaisin ruokavalioon ja kenties pala-kaksi ruisleip?? tai hiukan mysli? jogurtin sekaan ??
Foorumin annista kiitt?en Hasek, sentteri ja noviisi