kalorimäärä

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 07 Helmi 2008 10:47

Riippuu pitk?lti siit?, miten aiot aloittaa. Jos vedat hiilarit aivan minimiin ja sy?t siis proteiini- ja rasvapainotteisesti, on todenn?k?ist? (ei kuitenkaan varmaa) ett? ruokahalusi v?henee itsest??n, eik? sinun erikseen tarvitse mietti? kaloreita.

Jos aloitat hiilareitten v?hitt?isell? v?hennyksell?, etk? luota elimist?si luontaiseen n?l?nhallintakykyyn, semmoinen kohtuullinen arvio on ett? 1500 kcal olisi aika hyv?. Olettaen ett? harrastat liikuntaa jonkin verran. Jos liikut enemm?n, lis?? kaloreita.

Kannattaa my?s mietti? sit?, koetko kaloreitten ajattelemisen ahdistavaksi pakkopaidaksi vai tueksi. Jos se on pakkopaita, ?l? aloitakaan. Jos se tukee ja motivoi, annan palaa ja laske niit?! :)

laulaja

ViestiKirjoittaja laulaja » 26 Helmi 2008 11:56

Min?kin t??ll? p?hk?ilen t?m?n painon ja senttien kanssa.

Olen 166 cm pitk? ja painoin t?n? aamuna 68,8 kg (kaksi viikkoa sitten 69,2 kg). Kerran, tai kaksi viikossa k?yn kuntosalilla tekem?ss? noin tunnin treenin ja siin? se liikunta melkein onkin :roll:

Olen nyt siis perjantaista kolmatta viikkoa t?ll? el?m?ntavalla el?nyt. Aluksi yritin laskea noita hiilareita ym ja laitoin tuonne Energynettiin sy?misi?ni, mutta en oo en?? laittanut, kun en oikein osannut esim. tuollaisia laatikkoruokia arvioida, ett? mit? niiiss? oli mitenkin paljon.

Nyt on sellaisia p?ivi?, joilla selvi?? melko kohtuullisella sy?misell?, mutta toisina p?ivin? on aivan hirve? n?lk? koko ajan.
Voita ja kermaa k?yt?n ruuanlaittoon ja olen opetellut sy?m??n enemm?n vihanneksia, sek? my?s kaksi ateriaa p?iv?n aikana aamupalan ja iltapalan lis?ksi.

Is?nn?lle tuo sy?ty ruokam??r? on ollut varmaan aika hyv?, koska h?nell? on paino pudonnut about 5 kg, mutta mun ei oikein liiku minnek??n. Sy?nk?h?n m??r?llisesti liikaa?

Perunaa, pastaa, riisi?, leip?? oon ollu sy?m?tt? kokonaan ja yritt?nyt kaikin mahdollisin tavoin v?ltt?? my?s sit? lis?tty? sokeria.

Aamupalaksi sy?n yleens? yhden kananmunan keitettyn?, tai paistettuna (paistetun sekaan v?h?n raejuustoa), joskus pari siivua pekonia ja sitten raejuustoa n. 1 rkl, kurkkua, paprikaa ym. vihannesta. Juomaksi vett?.

Lounas oli mm. eilen keittokinkkua, meetwurstia, keitetty muna, vihanneksia ja raejuustoa ja p?iv?lliseksi tein esim. eilen ruokaa, jossa oli liharuokana broilerin suikaleita mandariinimarinoituna, lis?sin kermajuustoseoksen. Freesasin ker?kaalia, sipulia ja valkosipulia ja laitoin uunivuokaan. P??lle v?h?n Koskenlaskijaa, juustoraastetta ja sitten kermaa p??lle.

Tuoreena n?iden kanssa sitten s?in taas paprikaa ja kurkkua aika kasan ja sitten viel? lis?ksi raejuustoa noin 2 rkl.

Iltapalalla s?in viilin vadelmien kanssa.

Mit?h?n t?ss? tekis, ett? tuo paino v?h?n tippuis? Kolme kiloakin kun putois, niin ois hyv?. Senttej?k??n ei oo mennyt yht??n ...

Olo on kaikenkaikkiaan tosi v?s?ht?nyt ja ei jaksais tehd? mit??n. Eilenkin illalla menin nukkumaan ennen puolta yhdeks?? ja her?sin kuudelta ja aina vaan v?sytt??....
Eilen sent??n oltiin tunnin verran illalla ulkonakin.

Apuva!

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 26 Helmi 2008 17:04

laulaja kirjoitti:Min?kin t??ll? p?hk?ilen t?m?n painon ja senttien kanssa.

Nyt on sellaisia p?ivi?, joilla selvi?? melko kohtuullisella sy?misell?, mutta toisina p?ivin? on aivan hirve? n?lk? koko ajan.
Voita ja kermaa k?yt?n ruuanlaittoon ja olen opetellut sy?m??n enemm?n vihanneksia, sek? my?s kaksi ateriaa p?iv?n aikana aamupalan ja iltapalan lis?ksi.

Olo on kaikenkaikkiaan tosi v?s?ht?nyt ja ei jaksais tehd? mit??n. Eilenkin illalla menin nukkumaan ennen puolta yhdeks?? ja her?sin kuudelta ja aina vaan v?sytt??....

Apuva!

Jos sinua yh? kolmen viikon j?lkeen koko ajan v?sytt??, ja jos sinulla on kurnivia n?lk?p?ivi?, t?m?nhetkinen ruokavaliosi ei ole sinulle sopiva.

Onko sy?misrytmisi sinulle luonteenomainen? Siis ett? sy?t v?hemm?n aamulla ja kunnolla vasta p?iv?llisell??

Sy?tk? tarpeeksi proteiinia? Se pit?? pidemp??n kyll?isen?.

Saattaa my?s olla, ett? tarvitset enemm?n hiilareita voidaksesi hyvin. Se mik? toimii miehell?si, ei v?ltt?m?tt? toimi sinulla. Kasviksia kannattaa sy?d? PALJON. Puoli kiloa p?iv?ss? on minimi. Marjoja voit sy?d? my?s enemm?n, hedelm?nkin silloin t?ll?in.

Ruokap?iv?kirjan pit?minen ja muutaman p?iv?n seuraaminen esim. prodexin tms. seurantamenetelm?n avulla selvent?isi varmasti itsellesi kuviota. Kirjaa yl?s, mit? muutoksia teit aterioihin ja mink?lainen olo oli sen j?lkeen.

Sitten kannattaa my?s muistaa, ett? elimist?lle pit?? j?tt?? mahdollisuus polttaa sit? vararasvaa, jos nostat hiilareitten m??r??, laske vastaavasti rasvan m??r?

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 26 Helmi 2008 17:09

lillukka kirjoitti:HEI!
Kaloreita ja kasareita t??ll?kin mietit??n :)
Laskin, ett? 1400 kcal = 17,5 kasaria olisi k?yt?ss?.
Tarkoitus olisi, ett? hiilareita saa olla jonkin verran, mutta painon putoaminen olisi tavoitteena. Joten miten hiilarit??
Milt? kuulostaa t?ll?inen proteiinit 4,5 kasaria, hiilarit 4,5 ja loput 8,5??

Liikun 4-5 kertaa viikossa. K?vely? l?hinn? ja kerta pilatesta.

Kiitos jo etuk?teen avustanne!

Ihan hyv? aloitussuunnitelma. Kokeile tuolla pari viikkoa, jos ei tuloksia tule, kokeile vaihdella noita: sy?d? v?lill? v?hemm?n hiilareita ja enemm?n prodea ja rasvaa tms. T?rkeint? on l?yt?? se itselle sopiva ruokavalio, jolla olo on virke? ja paino hiljalleen tippuu. Hyv?ksi koettu keino on my?s v?lill? nostaa kalorim??r??. Siis tietoisesti sy?d? vaikka joka nelj?s p?iv? enemm?n. Se ravistelee aineenvaihduntaa :)

laulaja

ViestiKirjoittaja laulaja » 27 Helmi 2008 16:44

Varpu kirjoitti:
laulaja kirjoitti:Min?kin t??ll? p?hk?ilen t?m?n painon ja senttien kanssa.

Apuva!

Jos sinua yh? kolmen viikon j?lkeen koko ajan v?sytt??, ja jos sinulla on kurnivia n?lk?p?ivi?, t?m?nhetkinen ruokavaliosi ei ole sinulle sopiva.

Onko sy?misrytmisi sinulle luonteenomainen? Siis ett? sy?t v?hemm?n aamulla ja kunnolla vasta p?iv?llisell??

Sy?tk? tarpeeksi proteiinia? Se pit?? pidemp??n kyll?isen?.

Saattaa my?s olla, ett? tarvitset enemm?n hiilareita voidaksesi hyvin. Se mik? toimii miehell?si, ei v?ltt?m?tt? toimi sinulla. Kasviksia kannattaa sy?d? PALJON. Puoli kiloa p?iv?ss? on minimi. Marjoja voit sy?d? my?s enemm?n, hedelm?nkin silloin t?ll?in.

Ruokap?iv?kirjan pit?minen ja muutaman p?iv?n seuraaminen esim. prodexin tms. seurantamenetelm?n avulla selvent?isi varmasti itsellesi kuviota. Kirjaa yl?s, mit? muutoksia teit aterioihin ja mink?lainen olo oli sen j?lkeen.

Sitten kannattaa my?s muistaa, ett? elimist?lle pit?? j?tt?? mahdollisuus polttaa sit? vararasvaa, jos nostat hiilareitten m??r??, laske vastaavasti rasvan m??r??.

Kiitos Varpu n?ist? neuvoista. Yrit?n pit?? v?h?n tuota ruokap?iv?kirjaa, niin katsotaan, mit? saan sill? aikaiseksi.
T?n??n s?in oikein aika tuhdin aamiaisen ja olin sitten kuntosalilla ja infrapunasaunassa ja sielt? tullessa oli aivan karmiva n?lk?. S?in sitten kevyen lounaan; kananmunaa, kinkkua, meetwurstia ja kasviksia ja nyt tuossa on kalakeitto kiehumassa.

Olen yleens? sy?nyt "entisess?" el?m?ss? aamulla kaurapuuroa maidon ja hillon kanssa, sitten joskus kymmenen maissa juonut kahvin ja sy?nyt voileiv?n ja sitten joskus iltap?iv?ll? toisen voileip?-kahvisatsin ja sy?nyt ruuan vasta joskus viiden paikkeilla ja sitten viel? jonkun pienen iltapalan.
Eli t?? mun ruokarytmitys on ollut t?llainen aika onneton toisaalta ja oon sy?nyt aivan liian v?h?n (luultavasti) vihanneksi ja kasviksia ja sitten iltapainotteisesti muutenkin.

No, let's see :)

Paluu